Budúcnosť vzdelávania v oblasti vedných disciplín
4. 9. 2017 | Gabriela

Budúcnosť vzdelávania v oblasti vedných disciplín

Škola
Úspech
Nádherná

Vedecké, technologické, inžinierske a matematické (VTIM) oblasti sú odvetvia na vzostupe. Je o ne na pracovnom trhu zvýšený záujem, avšak u detí sa práve tieto predmety netešia veľkej popularite. Naopak, v iných oblastiach je pretlak záujemcov a vyučení absolventi nenachádzajú uplatnenie.

Čo je možné s tým urobiť? Samozrejme si tento článok nekladie za cieľ vyriešiť daný problém. Môže však len poukázať na spôsoby zefektívnenia prepojenia školy a praxe. V čase čoraz nepriaznivejšieho a konkurencieschopnejšieho pracovného trhu nemá zmysel učiť deti zručnostiam pre odvetia neponúkajúce primerané pracovné príležitosti. Svet detí a mladých sa zmenil a školské prostredie, metódy výučby a obsah nie sú pre ne už relatívne ani inšpirujúce. Čo má za následok klesajúcu motiváciu u žiakov. Rovnako tak i spoločnosť a požiadavky na pracovnú silu sa rýchlo menia. Preto je nevyhnutné, aby existovalo prepojenie a súdržnosť medzi vzdelávaním a budúcou vykonávanou profesiou.

Pamätám si na príhodu s bratom, študentom strednej školy. Sťažoval sa, že sa musí učiť teóriu na predmet informatiky, ktorá už nebola dlho aktuálna, nakoľko informácie o počítačoch uvedené v knihách boli zastaralé a neaktuálne (t.j. učiť sa o počítačoch z roku 2000 v roku 2017). Považoval to za smiešne a zbytočné a mne ako staršej sestre zostávala úloha „presvedčiť“ ho, že sa to naučiť musí, kvôli dobrej známke. Vtedy som sa zamyslela nad tým, či robím správne. Uvedomila som si však, že brat mal pravdu a jeho sťažnosti som uznala.

Školy často fungujú oddelene od zvyšku sveta, takže je pre deti a mladých, ťažké zistiť, ako je možné prepojiť vedomosti zo školy so súčasným životom. Najúčinnejším spôsobom, ako prebudiť u študentov nadšenie z toho, čo sa učia, je prepojiť učivo so skutočnými situáciami a príležitosťami v reálnom svete. Výzva angažovanosti ovplyvňuje celé vzdelávanie a najmä oblasť VTIM.

V súčasnosti sú predmety VTIM považované za ťažké, nudné alebo nezaujímavé. Jedným zo spôsobov, ako je možné zatraktívniť tieto predmety je pozrieť sa na média, ako prezentujú oblasť vedy a techniky. Vedecké povolanie je často vykresľované ako nudné, spájané s bifľovaním a trápnosťou, takmer vždy ide o mužov. Okamžite to znamená, že veda nie je pre dievčatá a deti majúce záujem o vedu, ju nevyhnutne nevidia ako pozitívny znak. Zmena prezentácie týchto oblastí môže zmeniť pohľad detí a mladých v pozitívnom smere. Pozrime sa i na legendárneho Majstra N. Ten dokázal humorným spôsobom vzbudiť u detí záujem o vedu.

 study-pen-school-notebook-80378_1504512001.jpg

V súčasnosti bola dokonca za týmto účelom vytvorená i aplikácia vyučujúca kódovanie prostredníctvom príbehu. Jej názov je DOT a autorkou je Sophie Deen. Aplikácia podporuje rozmanitosť a je rodovo neutrálna. Má za cieľ povzbudiť každé dieťa, aby preskúmalo celý rad odvetví, zručností a záujmov, ktoré nie sú obmedzené pohlavím. Deti sa stanú členmi CIA a pomáhajú Dotovi riešiť problémy prostredníctvom učenia a následného uplatnenia kódovacích a iných zručností.

Iný projekt HundrED spoločnosti Science for Tots, testuje vo fínskych predškolských zariadeniach, výučbu holistickým spôsobom prostredníctvom skúmania a hry. Cieľom je prirodzene učiť deti vedomostiam prostredníctvom objavov a vytvoriť zážitky úspechu už v mladom veku.

Ďalším efektívnym prostriedkom inšpirácie mladých ľudí je prepojenie predmetu s odvetviami, ktoré umožňujú študentom vidieť bohatstvo príležitostí v sektore VTIM (ako sa vzťahujú subjekty k priemyslu). To, čo sa učia v škole, sa týka skutočných vecí, ktoré im pomáhajú robiť dôležité rozhodnutia, napr. aké ďalšie vzdelávacie predmety chcú študovať alebo akým zručnostiam sa chcú priučiť. Tak sa potom nemôže stať, že žiak si vyberie medicínu a v praxi si uvedomí, že nevie a nechce komunikovať s ľuďmi, niesť zodpovednosť za ich život, či pracovať v zdravotníctve.

Na druhej strane škola neposkytuje priestor, ktorý by prezentoval možnosť zamestnať sa v oblastiach, ktoré sa bežne na základnej škole nevyučujú. V súčasnosti začína prekvitať oblasť podnikania v online svete, je potrebný marketing a iné zručnosti. Jedným z dôvodov ako motivovať deti k písaniu slohov je inšpirovať ich teraz populárnym blogovaním. A ak sa naučia dobre gramatiku, môže byť napr. z nich úspešný copywriter. Preto by sa mala škola viac prepájať i s novinkami z praxe, spolupracovať s odborníkmi, podnikateľmi či inými inšpirujúcimi ľuďmi.

Dôležitá je spolupráca vo všetkých oblastiach i medzi učiteľmi. Jednotlivý učitelia si tak môže navzájom pomáhať v tom, ako deti inšpirovať, čo zmeniť a učiť sa tak navzájom. Existuje napr. projekt Scientix, ktorý poskytuje online portál pre učiteľov prírodných vied v Európe, kde sa navzájom radia a spolupracujú. Online nástroj tiež podporuje prepojenie vedeckých materiálov s praktikami v reálnom živote. Profesionálni odborníci odovzdávajú informácie o svojich súčasných pracovných postupoch a učitelia sú tak zároveň informovaní o najnovších pokrokoch vo svojom zvolenom odvetví.

Vo svete sa už dejú veci, ako zariadiť prepojenie škole s praxou. Čas ukáže, či sú tieto spôsoby efektívne alebo čo je potrebné ešte zlepšiť. Snáď sa podarí pomôcť deťom a študentom nájsť ľahšie svoje vysnené povolanie. Alebo sa prinajmenšom budú rozhodovať podľa toho, čo ich baví a napĺňa a nie podľa toho, čomu sa chcú vyhnúť a po čom túžia ich rodičia.

Ilustračné foto: Pexels.com

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.