Diéta z doby kamennej: Čo sa skrýva pod paleontologickým stravovaním?
13. 9. 2016 | Jana P.

Diéta z doby kamennej: Čo sa skrýva pod paleontologickým stravovaním?

Aj keď paleo diéta dnes nepatrí medzi najhorúcejšie novinky v oblasti moderného stravovania, stále mnohých fascinuje svojou jedinečnosťou. Ide o akýsi návrat do praveku. Odporúča sa konzumovať to, čo si človek ulovil v kamennej dobe – od mäsa, cez ryby, až po byliny, bobule, ovocie a zeleninu. Spoznajte bližšie paleontologické stravovanie.  

Princíp stravovania

Doba kamenná bola drsná. Najedol sa len ten, kto bol odvážny a niečo si ulovil. O produktoch modernej doby ťažko vtedy hovoriť, neexistovalo ani žiadne poľnohospodárstvo. Takto žili naši predkovia, ktorých životný štýl je teraz súčasťou paleo, resp. paleontologickej diéty. Býva označovaná ako diéta jaskynného človeka alebo diéta doby kamennej. Paleo stravovanie na rozdiel od iných typov stravovania vychádza z princípov, ktoré sú podmienené prírodou. Vychádza zo stravovacích a životných návykov našich evolučných predkov, no uspôsobených pre modernú dobu. Siaha späť do doby paleolitu, ktorá začala okolo 2,6 milióna rokov p.n.l.

V tejto diéte je povolené jesť všetko, čo jedli ľudia predtým než začali farmárčiť. Dominujú tuky na úkor sacharidov, pričom tuky predstavujú približne 50-60%, cukry 20-30% a proteíny 20-25% z celkového energetického príjmu. V tomto sa diéta odlišuje od súčasného prezentovaného modelu zdravého stravovania, v ktorom dominujú cukry. Tuky sa považujú za najväčšieho nepriateľa nášho zdravia a dáva sa im za vinu, že sú príčinou obezity. Paradoxom je, že zvýšený príjem nízkotučných výrobkov spôsobuje priberanie, keďže obsahujú množstvo pridaných látok a náhradných sladidiel.

Povolené potraviny:  mäso, ryby, ovocie, zelenina, orechy, semená a vajíčka.

Zakázané potraviny: pečivo, syry a mlieko, cukor, umelé sladidlá, polotovary.

Pozitíva paleo stravy

Negatíva paleo stravy

Príklad jedálničku na dva dni

Pondelok

Raňajky – Omeleta z troch vajec na kokosovom oleji, zelenina

Desiata  - Zeler a hrsť bobuľovitého ovocia

Obed – Šalát s kuracím mäsom, olivovým olejom a citrónovou šťavou

Olovrant – Zelený čaj

Večera – Bravčové kotlety, dusená cuketa, cibuľa a hríby

Utorok

Raňajky - Praženica na olivovom oleji s nasekanou petržlenovou vňaťou, bylinný čaj

Desiata - Plátky chudého hovädzieho mäsa, čerstvé marhule

Obed - Steak s hríbmi a špenátovým šalátom

Olovrant - Plátky jabĺk, orechy

Večera - Plátky rajčiny, grilované morčacie prsia bez kože, dusená brokolica, mrkva

Čo na to odborníci?

O paleo strave by vedelo hovoriť množstvo osobností, ktoré ju vyskúšali a nedajú na ňu dopustiť. Príkladom je herečka Megan Foxová, ktorá sa tým netají, ba práve naopak. Hrdo sa hlási k jej obľúbencom a tvrdí, že ju diéta prečistí a uľaví tráviacej sústave, zaťaženej nekvalitnými potravinami. Veľmi si ju chváli, vďaka nej má údajne čistú pleť, krásne vlasy a štíhlu  postavu. Tak, ako má paleolitické stravovanie svojich zástancov, má i veľa kritikov, ktorí ju odcudzujú. Niektorí odborníci vo výžive zdvíhajú varovný prst a upozorňujú, že ide o extrém, ktorý by nám mohol uškodiť. Podľa nutričného špecialistu Ing. Libora Javra nie sú vhodné jednostranné diéty, kde chýba jedna základná zložka potravy, čo sú v príp. palea sacharidy. Mali by si na ne dávať pozor hlavne fyzicky aktívni ľudia, ľudia vo vývoji, tehotné ženy a dojčiace matky.

Niekto si môže paleolitickú stravu pochvaľovať, pre iného ide o prísnu diétu, ktorú by nedokázal dodržiavať. Je to veľmi individuálne. V každom prípade sa neoplatí ísť do extrému. Ak vám ide o v zdravie, pokojne dajte prednosť kuraciemu mäsu, bylinkám, ovociu, zelenine, semenám, no zvoľte si tú „jemnejšiu“ formu paleo stravy. Doprajte si občas aj sacharidy. Telu tým neublížite.

Ilustračné foto: Pixabay.com

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.