Doprajte si kvalitný spánok a zapamätáte si viac!
1. 9. 2017 | Gabriela

Doprajte si kvalitný spánok a zapamätáte si viac!

Sebarozvoj
Krásna
Nádherná
Tajomná

Nielen deti navštevujúce školu ale i my dospelí si často musíme zapamätať veľa informácií v krátkom čase. Volíme však často spôsob, ktorí je podľa najnovších zistení menej efektívny. Teda, že sa učíme na poslednú chvíľu, veľa a častokrát bez spánku.

Snažíme sa udržať bdelí a čo najdlhšie za použitia rôznych povzbudzujúcich nápojov. V skutočnosti pre lepšie zapamätanie a vybavenie informácií funguje obyčajný spánok. A to najmä kvalitný spánok. Jeho nedostatok totiž výrazne ovplyvňuje rôzne typy pamäte a schopnosť učiť sa. Dochádza tak k oslabeniu neurokognitívnych funkcií a dokonca k zmene správania.

Štúdia uverejnená vo vedeckom magazíne Psychological Science udáva, že spánok medzi jednotlivými fázami učenia sa je efektívny z hľadiska vštepovania učebnej látky do pamäte. Podporuje triedenie, ukladanie si informácií z krátkodobej do dlhodobej pamäte. Posilňujú sa a rozširujú sa neurálne siete v mozgu. T.j. už do existujúcich sa integrujú nové získané zážitky a poznatky. Navyše si vďaka nemu učivo opätovne ľahšie pripomenieme, keď to budeme potrebovať. Spánok po učení je v tomto smere prospešný.

Pre lepšie pochopenie, existujú dva základné typy/fázy spánku, a to REM spánok (Rapid Eye Movement – je možné pozorovať pohyby očí) a NON-REM spánok, ktoré sa cyklicky opakujú počas noci. A každá trvá určitý čas. Spočiatku je skorý spánok príznačný vyšším výskytom NON-REM spánku, v neskorších štádiách sa viac vyskytuje REM spánok. V REM fáze snívame a z NON-REM fázy je najťažšie ľudí zobudiť. Celá NON-REM fáza so svojimi štyrmi cyklami zvyčajne trvá 90 minút.

 red-sun-purple-dream_1504250428.jpg

A teraz k tomu, čo sa deje počas týchto spánkových cyklov. Medzi neurónmi sa vytvárajú podstatné spojenia, ako keby si náš mozog prehrával zážitky a spracovával informácie z prežitého dňa. Okrem toho, počas spánku sa naša myseľ akoby „čistí“, zbavuje sa nepotrebných informácií, čo je dôležité pri prevencii niektorých neurologických ochorení. Nedostatkom spánku môže práve dôjsť k ich prejaveniu. Preto spánok určite nezanedbávajte v duchu, že ak nebudem spať, viac sa naučím. Je veľmi dôležitý pre regeneráciu nervovej sústavy. Zistilo sa dokonca, že rôzne fázy spánku sú dôležité pre rôzne typy pamäte (napr. procedurálnu či epizodickú pamäť). Aby bol spánok účinný, je najlepšie dopriať si minimálne 6-8 hodinový spánok v miestnosti bez rušivých vplyvov svetiel či elektroniky a v miestnosti s primeranou teplotou.

Okrem toho sa vedci zhodujú i v tom, že zlepšenie kvality spánku, je v podstate terapia mnohých porúch. Tieto zistenia sa týkajú nielen pacientov s poruchami spánku, ale aj mnohých zdravých subjektov. Maski K. a kolektív hlásili, že zlepšenie spánku u detí s ochorením autistického spektra zlepšil i ich kognitívne funkcie. S poruchou spánku sú dokonca spájané niektoré neurodegeneratívne ochorenia (ako napr. Alzheimer a demencia). Ťažkosti počas zaspávania, nespavosť či iné ťažkosti môžu tiež do istej miery súvisieť s nízkou kvalitou života, s depresiou a horším zapamätávaním, či častejším zabúdaním. Ako sa zdá, spánok je pre nás z hľadiska zdravia a výkonnosti veľmi dôležitý a má svoje významné miesto v živote každého z nás.

Preto sa nezabúdajte pred skúškou či testom poriadne vyspať a vyhnite sa povzbudzujúcim a samozrejme alkoholickým nápojom. Počúvajte svoje telo, prospeje to nielen vášmu telesnému či duševnému zdraviu ale napokon i výkonu v škole či v práci.

Ilustračné foto: Pexels.com

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.