Rany osudu sa hoja nielen časom. Pennebakerova terapia písaním pomáha prekonať depresiu.
29. 1. 2018 | Zuzana

Rany osudu sa hoja nielen časom. Pennebakerova terapia písaním pomáha prekonať depresiu.

Každý deň je nabitý emóciami. Raz sme hore, inokedy dole. Podľa našej nálady vnímame svet a nie je na tom nič zlé, sme predsa ľudia. To ako sa cítime môžeme ovplyvniť svojim rozhodnutím, činom, myšlienkou či iniciatívou. Život nás niekedy môže položiť na lopatky, ale to iba preto, aby sme zistili, že máme krídla. Každý sa už ocitol na dne, no netreba sa za to hanbiť ani prepadať zúfalstvu. Odo dna sa dá vždy odraziť. Stačí si vybrať spôsob, akým to urobíme.

Pennebakerova terapia expresívneho písania

To, čo nás naozaj trápi, nie je ani tak situácia, v ktorej sme sa ocitli, skôr je to kokteil nepríjemných pocitov uväznených v našom tele, ktoré potrebujú ísť von. Americký sociálny psychológ James W. Pennebaker objavil veľmi jednoduchú a zároveň účinnú techniku, ktorá pomáha zbaviť sa depresie. Prišiel na ňu po dramatickom rozvode, ktorý ho psychicky úplne vyradil z bežného života. Mesiac sa izoloval od okolia, prepadal depresii, až jedného dňa, z ničoho nič, sadol k počítači a začal písať. O žene, o rozvode, o tom čo sa mu stalo a ako to prežíva. Písal niekoľko dní a začal pociťovať niečo zvláštne. Cítil, že sa oslobodil, uvedomil si, že svoju ženu miluje. Uvidel svoju situáciu úplne z iného uhla a svitla mu nová nádej aj chuť do života. Rozhodol sa týmto spôsobom pomáhať iným. Napísal niekoľko kníh a svoju metódu už štyridsať rokov zdokonaľuje.

 pexels-photo-269810_1517250901.jpg

V roku 1994 uskutočnil experiment, ktorý mal pozoruhodné výsledky. Jedna počítačová firma v Dallase prepustila sto inžinierov okolo päťdesiatky, takže väčšina z nich vo firme pracovala aj tridsať rokov. V priebehu piatich dní mali účastníci písať nepretržito dvadsať minút. Prvá skupina mala za úlohu písať o priebehu svojho dňa, druhá malo čo najotvorenejšie a najpodrobnejšie opísať svoje pocity zo straty zamestnania, tretia skupina nedostala žiadne pokyny. Všetci mali písať nepretržito, bez ohľadu na gramatiku. Vedeli, že ich texty nebude nikto čítať. Na konci pokusu vyšlo najavo, že skupina, ktorá písala o svojich pocitoch zo straty zamestnania si dokázala nájsť rýchlejšie novú prácu, prišla na nový uhol pohľadu, našla v sebe silu a motiváciu.

Skúste sa aj vy z toho vypísať

Túto techniku môžete skúsiť sami v pohodlí domova. Sadnite k počítaču, alebo si zoberte do ruky tužku a papier. Po dobu štyroch dní, každý deň aspoň pätnásť minút neprerušovane píšte o téme, ktorá vás zasiahla. O tom, čo vás postretlo, ako to cítite, čo si o tom myslíte, ako to vidíte, po čom túžite, o čom snívate. Píšte aj o tom, ako to vidia ostatní. Cieľom je, čo najúprimnejšie písať o sebe. Papier môžete potom pokojne roztrhať a spolu aj s vašimi čiernymi myšlienkami ho vyhoďte do koša.

Ilustračné foto: Pexels.com

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.