4 dôvody prečo jesť viac vlákniny
9. 4. 2022 | PR Servis

4 dôvody prečo jesť viac vlákniny

Aj keď existuje veľa dôvodov, prečo vás vaši rodičia nútili jesť viac zeleniny, je pravdepodobné, že ich bohatý obsah vlákniny bol jedným z nich. Vláknina, energická živina, vyniká svojou schopnosťou udržať váš tráviaci systém v plynulom chode, zasýti vás na hodiny, stabilizuje hladinu cukru v krvi a podobne. Napriek pôsobivému radu zdravotných výhod, len veľmi málo ľudí dodržiava potrebné denné množstvá vlákniny.

Čo je to vlastne vláknina?

Bolo vám povedané, aby ste jedli viac vlákniny. Ale čo to vlastne je? Vláknina je v podstate štrukturálnou súčasťou rastlinných potravín (napríklad ovocia, zeleniny, obilnín), ktoré vaše telo nedokáže stráviť alebo rozložiť. Ako taká prechádza relatívne neporušená cez vaše črevo a von z hrubého čreva.

Každá vláknina zväčšuje objem stolice už iba svojou prítomnosťou vo vašom čreve. Iba niektoré druhy vlákniny súčasne aj zmäkčujú stolicu tým, že na seba viažu vodu.  Vytvára sa tak gél, ktorý pôsobí ako špongia v črevách – väčší objem a mäkšiu stolicu. Črevá sa správne rozhýbu a to je vaša šanca na pravidelné vyprázdňovanie. Bez ťažkostí a bolesti. Pre radu z vás je to veľká úľava.

Iba niektoré druhy vláknin slúžia súčasne aj ako prebiotikum, tj. potrava pre vaše priateľské črevné baktérie, ktoré potom túto vlákninu fermentujú. Tieto prebiotiká, inak povedané fermentovaná vláknina, sa tak rozštiepia a pomáhajú udržiavať vaše črevá a tým aj vaše trávenie v dobrej kondícii. Týmto druhom je napríklad čiastočne hydrolyzovaná guarová guma (skrátene PHGG). Vláknina typu PHGG patrí medzi rozpustné vlákniny. Vo vode mierne napučí, a preto dokáže zmäkčovať stolicu. Užívateľsky je komfortnejšia na konzumáciu. Keď ju pridáme do jedla, nie je to  poznať. Chuť aj konzistencia jedla zostane rovnaká. Keď ju pridáme do pitia, môžu to byť studené aj teplé nápoje, tak to tiež nie je poznať. Nápoj ostane tekutý a môžeme ho v pokoji popíjať akokoľvek dlho.

Výhody vlákniny pre zdravie

·         Pomáha udržiavať zdravú váhu - Vláknina rozbehne váš metabolizmus. (Preto je to jedna z najdôležitejších živín pri chudnutí.) Vláknina je obzvlášť prospešná pre udržanie si zdravej hmotnosti, pretože produkuje mastné kyseliny s krátkym reťazcom, keď ju rozkladajú vaše črevné baktérie. Tieto mastné kyseliny pomáhajú navodiť pocit plnosti a zasýtia vás na celé hodiny.

·         Stabilizuje cukor v krvi - Vytvorením gélovitej látky vo vašom čreve môže rozpustná vláknina tiež spomaliť vstrebávanie uhľohydrátov, čím sa zabráni prudkým nárastom hladiny cukru v krvi.

·         Pomáha znižovať hladinu cholesterolu – Rozpustná vláknina sa viaže so „zlým" cholesterolom v tráviacom systéme, čím zabraňuje tomu, aby sa dostal do krvného obehu a necestoval do iných časti tela. Keď sa vláknina nakoniec vylučuje stolicou, prináša so sebou cholesterol, čím bráni vášmu telu ho absorbovať.

·         Podporuje zdravé trávenie – Vláknina zvyšuje objem stolice a podporuje pohyby čriev, čo môže v konečnom dôsledku zmierniť zápchu. A čo viac, vláknina môže pôsobiť aj ako prebiotikum, čo znamená, že vyživuje priateľské alebo „dobré“ baktérie v črevách. Živina ako taká môže pomôcť predchádzať bolestiam brucha, kŕčom a hnačke.

untitled-design-4_1649502462.jpg

Koľko vlákniny potrebujete?

Odporúča sa, aby ženy konzumovali aspoň 25 gramov vlákniny denne, zatiaľ čo muži by mali konzumovať 38 gramov denne.

Spôsoby, ako do svojho dňa začleniť viac vlákniny :

·         Vyberte si celozrnný chlieb alebo celozrnné tortilly.

·         Raňajkujte cereálie s vysokým obsahom vlákniny s najmenej 5 gramami na porciu.

·         Konzumujte nakrájané ovocie alebo zeleninu (ideálne aj so šupkou).

·         Jedzte strukoviny (fazuľu) každý deň! Pridajte ich do šalátov, tacos, polievok alebo iných obľúbených jedál.

·         Vyberte si celozrnné cestoviny namiesto bežných cestovín.

Správna dávka vlákniny na každý deň!

Získanie potrebného množstva vlákniny z potravín dokáže byť z mnohých dôvodov náročné. Málo času na varenie, rýchly spôsob života a stres dokážu zabrániť prispôsobeniu jedálnička, ktorý obsahuje potrebné množstvá vlákniny. Riešenie sa nachádza v potravine OptiFibre®. OptiFibre® je 100% rastlinná vláknina vo forme prášku, ktorá sa získava zo semien guarovej rastliny (PHGG). Vláknina je úplne rozpustná a môžete ju vmiešať do teplých aj studených nápojov. Ľahko sa rozpúšťa v mäkkých jedlách ako jogurt či v zemiakovej kaši. Žiadna horkosť, kyslosť ani podivná pachuť vám na jazyku nezostanú. Nemusíte sa trápiť s rátaním množstva vlákniny z jedál. Stačí v ktoromkoľvek čase počas dňa pridať vlákninu OptiFibre® do nápoju či jedla a o dostatočné množstvo vlákniny na deň máte postarané. Je chuťovo neutrálny a môžete ho prisypať napríklad aj do džúsu, alebo čaju a ich chuť sa nezmení. Odporúčaná dávka je 5-25g denne. OptiFibre® je potravina na osobitné lekárske účely pre dospelých a deti od 3 rokov. Viac informácií na www.optifibre.sk

PR Servis

Radi umiestnime aj Vaše články, kontaktujte nás

Ďalšie články od autora PR Servis

Kabelky crossbody a ich praktické vlastnosti
Najmódnejšie farby sandálov - tieto modely budú trendy v roku 2024!
Nízke libido – prirodzený stav alebo problém? Čo ovplyvňuje sexuálny apetít a ako ho zvýšiť?
Guess tenisky: Praktickosť a elegancia v jednom
Arganový olej Orient House
Niacínamid: zázračný vitamín B3 pre krásnu a zdravú pleť
Posilňovanie panvového dna bez cvičenia? Áno!
Na ceste ku zdravšej pokožke a vlasom

Ďalšie články na podobné témy

Čo by ste mali vedieť než začnete chudnúť do plaviek
Wobenzym s nami už 30 rokov
Dva tipy na užitočné doplnky výživy, ktoré by ste mala vyskúšať
S akými zdravotnými problémami vám môžu pomôcť CBD produkty?
Vitamín D a deti: Čo by mali rodičia vedieť?
Omega 3 pre zdravie detí je kľúčovou zložkou jedálnička
Je suplementácia omega-3 kyselín pri deťoch s autizmom stále otázkou?
Láska je potrebná pre každé dieťa, obzvlášť pre to s autizmom