Ako žrať a nepribrať IV.: Bojíme sa tukov
17. 4. 2019 | Paťka

Ako žrať a nepribrať IV.: Bojíme sa tukov

Slanina, klobásy, šunky, údená krkovička, oškvarky, šľahačkové dezerty. Tieto všetky dobrôtky, ktoré by sme vedeli jesť od rána do večera v sebe ukrývajú veľké množstvo tuku. Tuk by nemal byť našim nepriateľom, ale ani kamarátom. Konzumovanie veľkého množstva nasýtených tukov môže spraviť na váhe a zdraví riadnu šarapatu. Ak všetci tvrdia, že je taký zlý, prečo ho mám konzumovať? Odkiaľ máme prijímať tuk, keď nie z dobrého mäsa?

Bez tuku sa nedá existovať. Tuk nám zabezpečuje energiu, udržiava telesnú teplotu, sú z neho vytvárané pohlavné hormóny, a najmä prispieva ku správnemu vstrebávaniu niektorých vitamínov, ako sú vitamíny A, D, E a K. Pri správnom stravovaní sa energia z tuku rýchlo uvoľňuje, no pri zlom jedálničku sa nám v tele tuk ukladá a my stále len priberáme a priberáme. Vedeli ste o tom, že v zdravom človeku sa nachádza približne 10 kg tuku? 

Tuky sa nachádzajú všade a nijakým spôsobom sa im nevyhnete. Každá jedna potravina v sebe obsahuje aspoň minimálne množstvo tuku. Dobré (mononenasýtené a polynenasýtené) tuky by sme mali bežne prijímať. Konzumáciou hydinového mäsa, rôznych druhov rýb, olivového a repkového oleja, tofu, vajíčok, avokáda, mandlí a vlašských orechov si môžete dokonca zvýšiť libido a zlepšiť plodnosť! 

Tie ,,zlé” tuky (nasýtené) zvyšujú cholesterol a pri nadmernej konzumácii môžu dokonca spôsobiť kardiovaskulárne ochorenia. Nasýtené tuky sa nachádzajú v bravčovom, hovädzom a jahňacom mäse, plnotučnom mlieku, tučných syroch, smotanách, zmrzline, palmovom a kokosovom oleji. Čo vám môže spôsobiť ešte väčšie problémy sú transkyseliny obsiahnuté v tuku, ktoré sa nachádzajú vo vyprážanom jedle, keksíkoch, šiškách, koláčoch a iných. Nabudúce ak si budete chcieť v obchode kúpiť čerstvý koláčik, radšej si to premyslite a upečte si ho doma. Predsa len budete vedieť, čo v ňom je a ako bol pripravovaný.

gabriel-gurrola-125330-unsplash_1554709658.jpg

Dôležitou a často kladenou otázkou je, či priberieme z tuku.

Odpoveď môže byť áno aj nie. Ak budete konzumovať tie dobré tuky vo vhodnom množstve, nepriberiete z nich. Práve naopak. Môžete schudnúť a nabrať svalovú hmotu vďaka bielkovinám obsiahnutým v týchto potravinách. Ak však budete denne prijímať nasýtené tuky v oveľa väčšom množstve, než by ste mali, bohužiaľ, ručička na váhe bude stúpať. 

Možno si práve kladiete otázku, na čom teda vyprážať jedlo. Vyprážané jedlá sú plné transkyselín, ktoré môžu neustálou konzumáciou poškodiť naše zdravie, a to najmä vo forme zvýšeného cholesterolu alebo nadváhy. Viacerí odborníci sa stále dohadujú o tom, ktorý tuk alebo olej je na vyprážanie najvhodnejší. Pri vyprážaní ide o stupeň pálenia oleja. Zahrievaním oleja sa mení jeho štruktúra mastných kyselín a vytvárajú sa tak nevhodné látky pre naše telo, nevraviac o používaní toho istého oleja na ďalšie vyprážanie. 

Ktorý tuk/olej je najvhodnejší na vyprážanie a pečenie?

V našich končinách by sme zvolili klasický repkový alebo olivový olej. Sú plné mononenasýtených mastných kyselín, ktoré až tak neškodia nášmu zdraviu. Pri olivovom oleji si dávajte pozor a v žiadnom prípade na vyprážanie nepoužívajte extra panenský olivový olej. Extra panenský olivový olej je určený len na studenú kuchyňu, ako na prípravu rôznych zálievok a dresingov. 

Opakovanie je matkou múdrosti, a preto:

- tuky môžete konzumovať, ale veľmi opatrne,

- vyberajte si potraviny s mononasýtenými a polynenasýtenými tukmi,

- potraviny s nasýtenými tukmi vám môžu zvýšiť cholesterol a spôsobiť obezitu,

- obmedzte vyprážané jedlá, v ktorých sa tvoria nebezpečné transkyseliny.

Ilustračné obrázky: unsplash.com

Paťka

Milujem posúvanie sa vpred v každej oblasti života. Nenávidím nudu a nedokážem obsedieť na jednom mieste. Život nie je o tom, aby sme ostali zaseknuto stáť v našej komfortnej zóne a neskúšali nové veci, nechodili na nové miesta a nespoznávali sa s novými ľudmi. 

Ďalšie články od autorky Paťka

S týmto okolo vás komáre ani len nepreletia
Vďaka týmto 5 veciam na inú ani len nepomyslí!
8 zaujímavých faktov o menštruácii
Kúpeľ z domácich čajových sáčkov bude vašim najlepším priateľom
Nechajte deti robiť chyby
Ako som schudla 10 kg?
Kokosový vs. olivový olej. Ktorý je lepší?
Ktoré mydlo je najlepšie na intímnu hygienu?

Ďalšie články na podobné témy

Ako žrať a nepribrať III.: užitočné sacharidy
Ako žrať a nepribrať I.
Ako žrať a nepribrať II.
Prečo by ste nemali chudnúť do plaviek na poslednú chvíľu
Chcete schudnúť? Pridajte tieto príjemné veci!
Ako sa starať o pleť v zime?
Žena kvitne z lásky
Recenzia kozmetiky: BIOSILK Volumizing Therapy

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.