Geniálna superpotravina? Spirulina a jej preukázané účinky na zdravie
23. 11. 2022 | PR Servis

Geniálna superpotravina? Spirulina a jej preukázané účinky na zdravie

Ak čítate tento článok, zrejme ste už niečo o tejto zaujímavej rastline počuli, patríte medzi fanúšikov superpotravín a výživových doplnkov alebo hľadáte prírodné riešenie pre vás zdravotný problém. V každom prípade ste tu správne. Objasníme si totižto, čo je to spirulina a aké má účinky na ľudský organizmus.

Čo je to spirulina?

Spirulina je v prvom rade druh modrozelenej riasy, ktorá sa vďaka svojim zázračným účinkom často považuje aj za superpotravinu. Táto riasa má silné antioxidačné vlastnosti a zaujímavý nutričný profil, k čomu sa viažu aj rôzne zdravotné výhody. Je o nej známe, že patrí medzi celosvetovo najobľúbenejšie doplnky výživy.

Zaujímavosťou je aj to, že už niekoľko storočí sa používa ako zdroj potravy v Mexiku a niektorých afrických krajinách. Napriek tomu, že najväčší boom zažíva až v tejto dobe má teda bohatú tradíciu. V USA sa dokonca predáva vo forme doplnkov už od 70. rokov minulého storočia.

Spirulina je nabitá rôznymi živinami a antioxidantami, vďaka ktorým prospieva nielen nášmu telu, ale aj nášmu mozgu. Dnes je možné ju dostať vo forme kapsúl, tabliet alebo formou prášku. Mnoho ľudí ju bežne využíva ako prísadu napríklad do zdravých koktejlov a smooties.

Účinky spiruliny na ľudský organizmus

Ako sme už načrtli vyššie, spirulina zažíva v tejto dobe svoj najväčší boom, a to najmä pre jej zdravotné benefity na úrovni tela aj mysle. Medzi účinky spiruliny patrí napríklad:

-       Pozitívny vplyv na cholesterol

-       Ochrana proti zápalom

-       Potenciálne zníženie výskytu rakoviny

-       Pozitívny vplyv na krvný tlak

-       Podpora liečby anémie

-       Zvýšenie športového výkonu

-       Podpora liečby cukrovky 

spirulina-gdfce4ff21-1920_1669194788.jpg

Účinky spiruliny na cholesterol

Štúdia uvedená v Nation Library of Medicine preukazuje, že spirulina dokáže znížiť zlý cholesterol (LDL) a triglyceridy a zároveň zvýšiť dobrý cholesterol (HDL). Na vysoký cholesterol trpí veľká časť populácie, čo následne spôsobuje rôzne srdcové ochorenia a ďalšie ťažkosti.

Antioxidačné a protizápalové účinky spiruliny

Spirulina blokuje produkciu molekúl, ktoré podporujú zápal a zároveň poskytuje antioxidačné a protizápalové účinky. Chráni tak pred oxidačnými a zápalovými ochoreniami, ktoré prispievajú k vzniku rakoviny.

Potenciál spiruliny v boji proti rakovine

Viaceré výskumy naznačujú, že spirulina môže znížiť výskyt rakoviny. Stále sú však potrebné ďalšie štúdie, aby sme si mohli byť istý.

Spirulina efektívne znižuje krvný tlak

Spirulina pomáha znížiť vysoký tlak, ktorý je hnacou silou mnohých závažných ochorení, akými sú napríklad infarkt alebo mŕtvica. Pri užívaní 1 - 8g Spiruliny denne sa výrazne zníži systolický aj diastolický krvný tlak.

Podpora liečby anémie

Spirulina dokáže zvýšiť hladinu hemoglobínu v červených krvinkách, čím môže pomôcť pri liečbe anémie, ktorá spôsobuje napríklad zhoršenú imunitnú funkciu, pocit slabosti a únavy. Dokazuje to štúdia z roku 2011 prevedená na 40 starších pacientoch s anémiou.

Zvýšenie športového výkonu

Suplementácia spiruliny pomohla počas výskumu zlepšiť príjem kyslíka pri bicyklovaní čím dopomohla k dosiahnutiu lepšieho atletického výkonu. Ďalej vďaka jej antioxidačným vlastnostiam pomáha minimalizovať svalovú únavu. Niektoré štúdie dokonca hovoria o zlepšení svalovej sily a vytrvalosti.

Podpora liečby cukrovky

Cukrovkárom môže užívanie spiruliny pomôcť výrazne znížiť hladinu cukru v krvi na lačno. Štúdia hovorí konkrétne o užívaní 0,8 až 8 gramov denne. Bohužiaľ nebol zaznamenaný žiadny významný vplyv na hladinu cukru v krvi po jedle.

Okrem týchto zdravotných benefitov môže spirulina taktiež pomôcť zmierňovať rôzne príznaky alergií na peľ či zvieraciu srsť a taktiež je to veľmi obľúbená suplementácia cvičencov vďaka bohatému obsahu bielkovín. Zdá sa teda, že zaradením spiruliny do vášho jedálničku nič nepokazíte, ba práve naopak, získate mnoho benefitov, ktoré sú na nezaplatenie.

 

Foto: Pixabay.com

PR Servis

Radi umiestnime aj Vaše články, kontaktujte nás

Ďalšie články od autorky PR Servis

Aké sú štýly džínsov?
Boho štýl – poznáte ho?
Skôr než kúpite byt
Očkovanie ako postrach detí? Vyhnite sa strachu z injekcií
Ako si posilniť imunitu? Máme pre vás pár tipov
Ako sa správať na ceste, keď ste chodec alebo vodič?
Pančuchy - oživ svoj outfit
Kvalifikovaný elektronický podpis vo vašom mobile

Ďalšie články na podobné témy

Wobenzym s nami už 30 rokov
Dva tipy na užitočné doplnky výživy, ktoré by ste mala vyskúšať
Pomôžte vlasom prirodzenou cestou
Vitamín D a deti: Čo by mali rodičia vedieť?
Omega 3 pre zdravie detí je kľúčovou zložkou jedálnička
Dajte stopku detským chorobám. Tu sú tipy ako si s nimi poradiť
Nadbytok či nedostatok? Ako viem, že mám zinku tak akurát
Afty dokážu u detí narobiť problémy. Viete ako sa im vyhnúť?