Pôst ako nová výzva k zmene!
16. 3. 2019 | Gabriela

Pôst ako nová výzva k zmene!

Hoci už nie je začiatok roka, ktorý sa tradične spája s novoročnými predsavzatiami, teraz je tu opäť šanca naštartovať seba a svoje zdravie. A konečne začať svoje predsavzatia plniť. Najmä, ak ste sa opäť vrátili do starých koľají a možno prepadli výčitkám, sklamaniu zo seba samej.

Nezáleží na tom, či ste veriaca alebo nie. Pôst prichádza ako nová šanca pre tých, ktorí stratili novoročnú motiváciu pokračovať v plnení svojich snov. A vzdali sa. Toto obdobie môžete stráviť pokračovaním vo svojej rutine alebo sa rozhodnúť postupne zmeniť svoje zaužívané vzorce. Iba vtedy je možné dosiahnuť iné výsledky.

Tentokrát ale nezačínajte sama, majte pri sebe niekoho, kto vás podporí, pomôže v kritických situáciách. Oplatí sa to.

Prečo ste zlyhali?

Možno ste si toho na seba “naložili” príliš veľa a zmeniť ste museli viacero zlozvykov naraz. Čo už samo o sebe predpokladá nejaký neúspech. Nevyčítajte si to. Prijmite svoje zlyhanie a vedome si zosumarizujte dôvody, prečo sa vám cieľ nepodarilo dodržať. Niekomu pomôže, ak si spíše zoznam alebo si celý proces nejako vizualizuje. Je na vás, ako sa k tomu dopracujete. Len to urobte! Premýšľaním si veľa vecí utriedite, čo vám pomôže pri ďalších prekážkach. 

A môžete si ich rozdeliť na tieto oblasti: 

A hneď si za tým spíšte to, čo by vám pomohlo prekonať akúkoľvek z týchto prekážok. 

Napríklad, ak vás zastihnú nepredvídané udalosti, ako je choroba či úraz práve vo fáze chudnutia, skúste miesto zúfalstva z toho, že nebudete môcť ďalej pracovať na svojej vysnívanej postave, znížiť počet kalórií vzhľadom k obmedzenej pohyblivosti. 

Alebo, ak dôjde k udalosti, ktorá vo vás vyvolá veľa negatívnych pocitov, vyrozprávajte sa z nich, vyplačte. A potom sa pomaly začnite venovať svojim obľúbeným činnostiam a nesústreďte sa len na cieľ, ktorý ste si stanovili. Oveľa efektívnejšie je, ak sa k nemu napriek životným zmenám dokážete stále (aj keď pomalšie) približovať. Naozaj platí, že je dôležitejšia cesta ako cieľ. Na ceste sa toho môžete naučiť oveľa viac a možno vás čaká iný začiatok, než ste pre seba vysnívali. 

jessica-to-oto-o-585172-unsplash_1552507427.jpg

A čo urobiť ďalej?

1. Premyslite si, aké zlozvyky či neresti máte a radi by ste sa ich zriekli. Ale pamätajte, musí byť vo vašich silách, aby ste ich obmedzili. Môže ísť napríklad o jedlo (kávu, alkohol, sladkosti), aktivitu (fajčenie, vylihovanie pri TV, hranie počítačových hier, workoholizmus, nadmerné nakupovanie či telefonovanie atď.)

2. Zvoľte aktivitu ako náhradu za svoje zlozvyky (napr. pitie zeleného čaju namiesto kávy, prechádzky namiesto sedenia pri TV, žuvačka namiesto cigarety a pod.)

3. Buďte trpezlivá a sama k sebe milá. Ak sa vám spočiatku nebude veľmi dariť, myslite na to, že to všetko každý jeden deň môžete zvrátiť a zbytočne nezúfajte. Ale dajte si pozor, aby ste svoje prehrešky neospravedlňovali spôsobom: “Od zajtra začnem.” Skôr myslite na to, že ak ste sa dopustili malej odchýlky od plánu, nejde o katastrofu (vyhnite sa negatívnemu mysleniu, ktoré by mohlo viesť k návrate zlozvykov) a povedzte si, prečo ste zlyhali a na čo si nabudúce dáte väčší pozor. 

A pamätajte, nikdy sa do zmien nenúťte, robte ich z radosti zo zmeny! Sebaprekonávanie nemá byť ťažké a bolestivé, ale príjemné a povzbudzujúce. Podstatou pôstu je dosiahnutie harmónie, spokojnosti a radosti zo života. 

Tak, už viete, čoho sa tento mesiac vzdáte a čím to nahradíte?

Ilustračné obrázky: unsplash.com

Gabriela

Písanie je pre mňa relax a sebarealizácia popri každodennej práci psychológa a matky na plný úväzok. Vtedy sa môžem “skryť” za počítať a nič neriešiť.

Ďalšie články od autorky Gabriela

Psychológovia odpovedajú: Prečo všetko "googlime"!?
Ako sa rozhodujeme a ako premýšľame? Odhaľte tajomstvo mysle!
Prečo potrebujeme, aby boli Bradley a Lady Gaga skutočný pár?
Umelé riasy bez lepidla: poznáte ich?
Doprajte si kvalitný spánok a zapamätáte si viac!
Prečo máme tendenciu veriť v hoaxy - nepodložené informácie?
10 najčastejších príznakov, vďaka ktorým odhalíte manipulátora
Budú aplikácie pre duševné zdravie efektívnou alternatívou, keď si nebudete môcť dovoliť terapiu?

Ďalšie články na podobné témy

Využite jarný pôst na maximum
Ako žrať a nepribrať I.
Ako žrať a nepribrať II.
Chcete schudnúť? Pridajte tieto príjemné veci!
Návrat do práce po materskej - ako sa s ním vysporiadať?
Tajomstvo desiatich cieľov
Otvorte sa možnostiam
Koľko stojí výťah do neba?

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.