Prečo ľudia pomáhajú a čo ich k tomu motivuje?
1. 7. 2018 | Gabriela

Prečo ľudia pomáhajú a čo ich k tomu motivuje?

Čo inšpiruje ľudí, aby konali nezištne, pomáhali druhým a obetovali sa? Prispievali na charitu, nakupovali darčeky, stávali sa dobrovoľníkmi a tak ďalej? Prečítajte si výsledok jedného psychologického výskumu, ktorý sa zaoberal motiváciou ľudí angažujúcich sa v tzv. prosociálnom správaní. Stručne povedané, výskum sa pozerá na to, čo núti ľudí robiť niečo pre druhých.

Členstvo v skupinách

Istá britská štúdia z roku 2005, publikovaná v časopise Personality and Social Psychology, poukazuje na to, že okoloidúci sú ochotnejší pomôcť cudzincom v núdzi, keď ich považujú za členov spoločnej skupiny. Avšak to, čo sa považuje za skupinové členstvo nie je fixne stanovené. Keď sú ľudia povzbudzovaní aby vnímali, že majú toho s cudzincami veľa spoločného, sú ochotní im pomôcť viac.

Dve štúdie uskutočnené na Lancasterskej univerzite v Spojenom kráľovstve stavili na veľkú rivalitu medzi fanúšikmi dvoch anglických futbalových tímov, a to Manchester United a Liverpool.

V prvej štúdii fanúšikovia Manchester United najskôr vyplnili dotazníky týkajúce sa ich záujmu o tento tím. Zámerom bolo zistiť do akej miery sa s ním identifikovali ako fanúšikovia.

Následne boli fanúšikovia vyzvaní, aby prešli cez školské priestory a pozreli si video o futbalových tímoch. Počas tejto cesty sa stala nehoda, ktorú všetci videli. Išlo o vopred inštruovaného človeka (bežca), ktorý sa úmyselne šmykol, spadol a kričal od bolesti. Túto situáciu sledovali skrytý pozorovatelia a tí, ktorí na vlastné oči videli incident boli neskôr dopytovaní, v akom čase sa dostali do premietacej miestnosti.

Účastníci štúdie, ktorí sa silne indetifikovali ako fanúšikovia Manchester United, boli ochotnejší opýtať sa bežca, či potrebuje pomoc, ak mal oblečené tričko Manchester United, než košeľu rivalizujúceho tímu Liverpool alebo len bežné tričko.

 football-1733242-960-720_1530437530.jpg

V druhej štúdii boli prizvaní fanúšikovia Manchester United, ale tentokrát im bolo oznámené, že sa zúčastňujú štúdie o futbalových fanúšikoch vo všeobecnosti (nie len fanúšikov Manchester United). Tiež im bolo povedané, že cieľom štúdie je zamerať sa na pozitívne aspekty fanúšikov. Nakoľko sa zvyčajne dostáva viac pozornosti ich negatívnym počinom.  Opäť vyplňovali dotazníky, v ktorých boli dopytovaní na ich širší záujem o hru.

Následne dostali pokyny, aby prešli cez školské priestory smerom do premietacej miestnosti. Opäť sa počas cesty stali svedkami toho istého hraného incidentu popisovaného v prvej štúdii.

V tomto druhom prípade boli účastníci štúdie rovnako ochotní pomôcť obeti oblečenej v tričku tímu Manchester United alebo v košeli tímu Liverpool. Avšak oveľa viac boli naklonení pomôcť tým, ktorí mali oblečené tímové tričká, než tým, ktorí nosili len bežné tričko.

Výsledky druhej štúdie sú fascinujúce z hľadiska jej dôsledkov. Naznačujú totiž, že keď sú ľudia pobádaní rozšíriť hranice svojich vlastných sociálnych kategórií (všetci fanúšikovia vs. fanúšikovia jedného tímu), tak sa rozšíri aj rozsah ich pomoci. Pomôžu väčšiemu počtu ľudí.  Dokonca aj keď medzi fanúšikmi jednotlivých futbalových družstiev existuje silná medziskupinová súťaž.

Tieto štúdie sú veľmi významné najmä preto, lebo ponúkajú analýzu skutočného prosociálneho správania, a nie len "presvedčenia" alebo "úmyslov" konať.

Z uvedených štúdií zároveň vyvstáva mnoho ďalších otázok. Napríklad, ako je možné u ľudí vyvolať prosociálnejšie správanie a nielen v núdzových situáciách, ale za bežných okolností.  Ako podporiť väčší pocit spolupatričnosti medzi členmi spoločnosti na širších úrovniach? Tak, aby sa postupne hranice stierali a dochádzalo viac k pozitívnym reakciám.

Zdá sa, že tieto výskumy možno brať inšpiratívne. Najmä čo sa týka nového prístupu k budovaniu spolupatričnosti naprieč rôznymi skupinami, komunitami, štátmi a dokonca národmi.

Čo si z nich odnesiete vy?

Ilustračné foto: Pixabay.com

Ďalšie články od autorky Gabriela

Ako si ďalej bezzmyselne ničíte farbené vlasy
Vlastný web: Jednoduchý spôsob ako zabodovať v online svete
Poďme sa zoznámiť: Gabriela
Jesenné outfity s prvkami leta! Ako sa obliecť na chladné rána a teplé dni?
Sú muži naozaj menej emocionálni než ženy?
Aquapark, v ktorom sa budete cítiť ako na tropickej dovolenke
12 vecí, ktoré robia šťastní ľudia inak
8 najväčších diétnych omylov, ktorým sa treba vyhnúť

Ďalšie články na podobné témy

Chcem byť freelancerkou. Kde si nájdem prácu?
Niekedy nemusíme ani nič povedať, prezradí nás reč tela
Sebavedomie si môžete vycvičiť
Zbavte sa strachu z budúcnosti a žite na plno
Detailný návod ako sa (konečne) MAŤ RADA
Naučte sa rozpoznať falošnú sebalásku od tej pravej
Návrat do práce po materskej - ako sa s ním vysporiadať?
Single ženy dnešnej doby

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.