Si hlboko presvedčená, že na sebe pracuješ. Denne tráviš hodiny a hodiny v práci. Oveľa viac, ako tvoje kolegyne alebo kamarátky. Ako je potom možné, že im sa darí, ale teba zasa nepovýšili? Ako je možné, že máš obchod na lukratívnom mieste, ale nikto u teba nenakupuje? Veď si investovala toľko peňazí do reklamy... Prečo? Prečo ja? Pýtaš sa... Nerozumieš tomu, veď si do toho vložila všetko. Hlboko sama v sebe sa však opýtaj, či naozaj. Možno stačí drobná zmena, obmeniť svoje návyky, a úspech si ťa nájde.
Nech je ako chce, začať musíme všetci u seba. Je to v podstate aj tá najlacnejšia a najjednodchšia zmena, ktorú vieme urobiť. Profesionálny vzhľad je veľmi dôležitý a netreba ho podceňovať. Ak si zamestnaná, čiastočne to za teba rieši tvoj zamestnávateľ a jeho dresscode, ktorý musíš dodržiavať. Lenže keď si na voľnej nohe, často sa stáva, že chceš nechať prehovoriť svoju kreatívnu alebo pohodlnú časť duše a tvoj výzor tak potom nekorešponduje s pozíciou, ktorú vykonávaš. Ľudia ti to jednoducho neveria. Svoj výzor - odev, make-up, doplnky, by si mala prispôsobiť danej profesii a pozícii. Ostatné si nech na svoj voľný čas. Ak tvoja práca vyžaduje rovnošatu, nos ju. Alebo si ju vytvor. Napríklad ak máš kaderníctvo alebo masážny salón, nos tričko s logom svojej firmy, vhodé nohavice, obuv. Nos farby svojej značky. Buduješ si tak profesionálny image.
Keď som pred rokmi ako osemnásťročná pracovala ako predavačka v pekárni v Anglicku, všetky sme museli nosiť bordové zástery a slamené klobúčiky. Navyše, keďže sme pracovali s jedlom, nesmeli sme pôsobiť rušivo. V práci sme nesmeli nosiť nalakované nechty, výrazné šperky, tetovania na viditeľnom mieste ani piercing. Moja kolegyňa Rachel bola drzé 19-ročné dievča s piercingom v jazyku, ktorý si pred smenou musela vyberať. Upozorňujem, že išlo o nekvalifikovanú robotu za základný plat! Čo ak si manažerka alebo majiteľka podniku! Profesionalita je veľmi dôležitá.
Ak máš problém s profesionálnym výzorom, vždy si predstav napríklad vojvodkyňu Kate - myslíš, ako by sa táto mladá žena obliekala, ak by nebola predstaviteľkou štátu? Jej úloha je byť "reklamou" Británie. Od vlasov po päty. Prijala to za svoj životný štýl. Keď môže ona, môžeš aj ty, však?
Čo je absolutne neprijateľné a neprofesionálne v biznise, ak práve nejde o oficiálnu udalosť spojenú s jedlom, to je konzumácia jedla na nevhodnom mieste a pred klientom, poprípade v mieste, kde má klient prístup. Vôňa filé v kancelárii, kam chodia firemní obchodní partneri, asi nie je veľmi príťažlivá. V pekárni bol prísny zákaz konzumácie v predajni a za pultom, kto bol hladný či smädný, mohol sa najesť v miestnosti na to určenej. Keď som neskôr pracovala ako sekretárka, môj šéf si potrpel na domáce raňajky zohriate v mikrovlnke. Ich vôna zahalila celý sekretariát a ja som sa prepadala vduchu hanbou. To isté napríklad ak máš predajňu - jesť pred klientom? Umastený papier, nedopitá minerálka pri pokladni? Neprofesionálne. Aj v súkromnej kancelárii sa to môže stať, ak pozveš klienta ďalej a on rozpačito čaká, kým dožuješ a odpraceš zo stola odrobinky, nie je to úžasný prvý dojem. Možno si vravíš, že o nič nejde, veď jesť musíme všetci, no zváž, že na prvý dojem máš 20 sekúnd, a tie sa už nikdy nevrátia.
To isté platí aj o fajčení. Vieš, do akého obchodu alebo prevádzky v živote nevojdem? Do takého, pred ktorým stojí predavačka, hrá sa na mobile a fajčí. Poprvé to na mna nepôsobí dobre a podruhé mám pocit, že jej biznis nie je veľmi úspešný, ak má na toto čas. A ak sa venuje tejto činnosti, asi jej ani príliš na klientovi nezáleží, na čo by som tam teda chodila? Vždy idem rada tam, kde čaká v prevádzke profesionálna usmiata pracovníčka alebo predavačka, ktorá hneď ako sa dá nadviaže očný kontakt, milo ma privíta a svojim správaním prejavuje úprimný a nevtieravý záujem. Čiže, ak chceš viac klientov, správaj sa profesionálne, najesť sa alebo zbehnúť na cigaretku môžeš aj diskrétne.
Zažila som to veľakrát a v mnohých prevádzkach. Keď už sa ti aj darí, aj máš prvých klientov, aj niečo predáš, úspech zlyháva na nedostatečnom klientskom servise. Napríklad - ja si cením svoj čas a preto plánujem dopredu - veľmi rada si zjednám termín ďalšej návštevy - napríklad na pedikúru. Vieš, koľko ľudí nie je schopných mi takýto termín dať? Alebo sa neopýtajú a neponúknu mi to. Prípadne je dobré sa raz za čas klientom pripomenúť, ozvať sa. Nemusíeš mu nutne natláčat služby a produkty, opýtaj sa ako sa má, čo momentálne rieši, s čím potrebuje pomôcť, prípadne kedy sa môžeš ozvať znovu. Aj keď ťa momentálne odmietne, poteší sa, že si profesionálka. Ak máš napríklad obchod alebo kaviareň, zaujímaj sa o klientov, komunikuj, mysli na ich potreby, čo majú radi, čo by ich potešilo, ukáž, že sa o nich zaujímaš, nie iba o účet, ktorý zaplatia. Klient, ktorý sa rád vráti, ťa stojí oveľa menej úsilia, ako získanie nového, nezabúdaj na to.
Ešte veľa by sa dalo na túto tému popísať, no toto sú základy, ktoré vieš ihneď aplikovať a bude sa ti viac dariť. Ak sa ti táto téma páči, napíš, komentuj, možno pripravím pokračovanie. :)
llustračné foto: Pixabay.com, Pexels.com
Trápi vás bolesť chrbta alebo bolesť svalov? Vieme, ako sa jej zbaviť
Prečo sa neopúšťať a nestrácať zo svojej jedinečnosti?
Ako sa správne postarať o pokožku v lete?
Binna: Môj sen je šíriť dobré myšlienky a udržiavať pozitívnu myseľ
Recept na najlepšie moravské koláče, aké ste kedy jedli
Najlepšie tipy pre prácu z domu pre ženy a mamičky
Krásna a štýlová Alexandra vydáva prvú knihu! Na čo sa môžeme tešiť?
Aká je skutočná Pravda o mužoch?
Návrat do zamestnania po rodičovskej dovolenke - ako sa s ním vysporiadať?
Otvorte sa možnostiam
Práca z domu
Dve presvedčenia, ktoré už nám neposlúžia
Andrea Trávničková: Naučila som sa, že v akomkoľvek rozhodnutí je vždy kus dobra
Markéta Kopčilová: Verím v silu prirodzenosti
Recept na sebestačnosť od úspešných žien: Konferencia 22.6.2017
Dobrovoľní, digitálni nomádi, alebo sedím si na pláži a zarábam aj po 40-ke