Psychológovia tvrdia, že úspešní podnikatelia majú tieto 4 osobnostné črty
6. 6. 2018 | Gabriela

Psychológovia tvrdia, že úspešní podnikatelia majú tieto 4 osobnostné črty

Každý z nás sa snaží v živote uspieť. Oblasti, v ktorých sa o to snažíme, sa rôznia. Nie vždy sa darí ísť si za svojimi cieľmi rýchlo a jednoducho. Táto cesta nie je vždy priamočiara. Má plno zákrut a skrytých nástrah. Preto, aby sme z cesty nevybočili a nevzdali sa, často pomáhajú pozitívne vzory. Najčastejšie je ním Steve Jobs, či iní multimilionári, vizionári. Psychológovia si na nich posvietili a zistili, v čom sú výnimoční a čo robia inak.

Pozrite sa na to, čo objavili.

Úspešní podnikatelia majú skôr všeobecný prehľad, nie sú špecialisti len na jednu oblasť

Poukázala na to švajčiarsko-nemecká štúdia z roku 2013, v ktorej sa tvrdí, že zamestnanci sú skôr špecialisti a podnikatelia zase generalisti.

Ľudia, čo založili nejaký podnik, majú rozsiahli súbor zručností. Veď napokon musia zvládnuť mnoho  úloh nevyhnutných pre podnikanie.

K tomuto tvrdeniu sa pridáva aj  ekonóm Stanfordskej univerzity Edward P. Lazear. Zistil, že študenti MBA na Standforte navštevujúci viac predmetov a majúci viac rôznych pracovných skúseností, neskôr začali podnikať v niečom vlastnom. Následná nemecká štúdia tieto výsledky zopakovala.

Okrem toho, ich sieť vzťahov je veľmi rozmanitá. Výhodné je to najmä na štart podnikania. Preto, ak túžite rozbehnúť niečo vlastné, rozširujte okruh svojich známych, priateľov. Nechajte sa inšpirovať.

Ako na to?

Skúste začať robiť niečo iné, než doposiaľ. Napríklad začnite navštevovať hodiny angličtiny či iného jazyka. Ak máte nejaké hobby, spojte sa s ľuďmi s podobnými záujmami. Nielenže vás to nabudí pozitívnou energiou, ale aj vás to inšpiruje k ďalším krokom. Získate kontakty, ktoré neskôr pravdepodobne v podnikaní využijete. Hoci o tom teraz možno ani len netušíte.

Ďalšou črtou je, že úspešní ľudia sú prehnane sebavedomí

Podľa psychológa a držiteľa Nobelovej ceny, Daniela Kahnemana, je sebavedomie skutočne dôležité. Podnikanie vyžaduje špeciálny typ ľudí, ktorí sú schopní čeliť riziku. Pokrok vo svete je spôsobený falošným optimizmom niektorých ľudí.

Ľudia začínajúci podnikať si nemyslia, že čelia nejakej nevýhode, a preto riskujú. Oni si totiž myslia, že ich podnikanie na 100% uspeje.

Štúdia Purdue Univerzity z roku 1988 poukázala na to, že 33% z 3000 podnikateľov stopercentne verilo na úspech svojich podnikov. A podľa štúdie z Univerzity Houston (1997) si podnikatelia myslia, že môžu zabrániť tomu, aby sa čokoľvek zlé stalo ich podniku.

Dokonca si podnikatelia myslia, že budú žiť dlhšie než ostatní (hovorí o tom štúdia z Erasmus University Rotterdam z roku 2013). Niekedy takáto prehnaná sebadôvera môže hraničiť až s narcizmom.

 photo-1526979015763-d31de3455768_1528270602.jpg

Sú nepríjemní

Malcolm Gladwell vo svojej knihe "Dávid a Goliáš" tvrdí, že inovatívni ľudia sú nepríjemní. Nezaujímajú sa o to, čo si o nich ostatní ľudia myslia. Dodáva, že inovátori musia byť nepríjemní. Sú to ľudia, ktorí sú ochotní vziať na seba sociálne riziko. Robiť veci, ktoré by mnohí neschvaľovali.
Čo nie je jednoduché. Vo všeobecnosti ľudia hľadajú súhlas druhých s tým, čo robia. A v prípade radikálnej či konvenčnej myšlienky, je možné naraziť na odpor, či nesúhlas spoločnosti.
Štúdie z Univerzity Illinois a Univerzity Pennsylvania zistili, že nevľúdni ľudia ľahšie odmietajú žiadosti o ich čas, čo im dáva lepšiu kontrolu nad kalendármi.
Určite je na týchto zisteniach veľa pravdy. Avšak je potrebné dávať pozor  na príliš radikálne a dokonca diskriminujúce myšlienky a názory. V tom prípade už nejde o inovatívnosť ale skôr o ohrozujúce správanie. Niekedy sa stáva, že sa tento rozdiel ťažko zo začiatku rozpozná.
Teda, ak chcete byť úspešným, nemusíte byť nevyhnutne nevľúdnym a nepríjemným. Určite nájdete vo svojom okolí ľudí, ktorí sú úspešní a zároveň príjemní a milí.

Sú svedomití

Asi najrozsiahlejšia štúdia osobnosti podnikateľov bola tá, vykonaná Markom Ciavarellom v roku 2003. Vedci testovali osobnosť u 111 ľudí, ktorí rozbiehali vlastné podnikanie v rokoch 1972 až 1995. Snažili sa zistiť, aké osobnostné črty majú podnikatelia, ktorých podniky vydržia dokonca viac ako 8 rokov.
Jediným "významným prediktorom" bola svedomitosť, alebo sklon k plánovaniu, organizácii a zodpovednosť.
Ciavarella a jeho kolegovia tieto výsledky zhrnul a vyhlásil, že podnikateľ sa musí vyvinúť v manažéra, aby zabezpečil jeho dlhodobé prežitie.
Svedomitosť nie je len významná vlastnosť pre podnikateľov. Hodí sa každému. Spája sa totiž s vyšším zárobkom, s pracovnou spokojnosťou a dokonca dlhším životom.
Tak ako ste na tom vy? Máte i vy niektoré zo spomínaných čŕt? Hoci môžu byť výskumné zistenia v mnohom odhaľujúce a motivujúce, nezabudnite, že vy môžete byť výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo.

Buďte sami sebou. Snaha napodobniť správanie niekoho úspešného a stratiť „vlastné ja“, nie vždy funguje.

Ilustračné foto: Pexels.com

Gabriela

Písanie je pre mňa relax a sebarealizácia popri každodennej práci psychológa a matky na plný úväzok. Vtedy sa môžem “skryť” za počítať a nič neriešiť.

Ďalšie články od autorky Gabriela

Aj vy ste naleteli? Superpotraviny vám nezaručia zdravší a dlhší život
Kolagénom vyriešite mnoho problémov
Prečo neplatí jednoduché: Mysli pozitívne?!
8 tipov ako sa zbaviť kíl bez zbytočného trápenia
Ako na strašiaka s názvom strie?
Cvičenie neformuje len telo: TOTO bude bonus navyše!
Skvelé recepty na domácu horúcu čokoládu. A zima nemá šancu!
Novoročné ciele: Ako si ich nastaviť a konečne nezlyhať!

Ďalšie články na podobné témy

Ako začať podnikať popri dieťati
Novoročné ciele: Ako si ich nastaviť a konečne nezlyhať!
Ako propagovať svoju značku pre začiatočníkov
Markéta Kopčilová: Verím v silu prirodzenosti
Práca z domu
Kamila Slašťanová: Nikdy som sa nebála robiť veci, ktorým som verila.
Poznáte ju? Huda Kattan je kráľovná Instagramu v beauty svete!
Zistili sme, ako na rovnováhu medzi prácou a rodinou