SERIÁL: Štíhla do leta: Ako schudnúť 10 kilo? Čo vlastne jesť?
14. 5. 2020 | Redakcia

SERIÁL: Štíhla do leta: Ako schudnúť 10 kilo? Čo vlastne jesť?

Kto chce chudnúť, ten sa musí zamyslieť nad tým čo si položí na svoj tanier, a nielen to. Nápoje zohrávajú rovnako dôležitú úlohu. Pri chudnutí však na rozdiel od tradičného ponímania diéty vlastne vôbec nemá ísť o trápenie. Ono je to vlastne naopak!

Zdá sa vám to zvláštne? Ako to, že sa pri chudnutí a diéte máte cítiť dobre? Diéty sa predsa vždy prezentujú ako odriekanie a trápenie, ktoré chce mať každý čo najskôr za sebou, samozrejme s čo najlepším výsledkom. A potom už znova hor sa do maškrtenia!

max-libertine-7g2gu9hyb-a-unsplash_1589228329.jpg

Práve tento prístup vám vlastne neumožňuje získať optimálnu hmotnosť a aj keď sa vám pár kíl podarí schudnúť, sú ako šibnutím čarovného prútika rýchlo späť a vždy prinesú so sebou aj pár kamarátov navyše. 

Základom je pohoda!

Ak ste už vylúčili, že za kilami navyše (primárne) nestojí nejaká choroba či zdravotný problém alebo vedľajšie účinky niektorých liečiv, tak je zrejme za vašim priberaním klasický vinník – nesprávna strava a nedostatok pohybu. A nevyhovárajte sa, že vy máte dostatok pohybu, ide totiž o pomer prijatých kalórií voči množstvu pohybu, ktorý máte. Čiže aj keď patríte k aktívnym osobám, ktoré sú celý deň v pohybe a ako sa hovorí „na nohách“, je zrejme váš energetický príjem výrazne vyšší než je potrebné. 

Ďalšou nástrahou je množstvo zjedených potravín a kalórií prijatých v nápojoch. Možno máte pocit, že ste za celý deň vypili len tri kávy a dali si „niečo malé“, napriek tomu nechudnete. Ak nepijete čistú vodu, čiernu kávu alebo nesladený čaj, nejaké tie kalórie a občas aj riadne množstvo sa nachádzajú práve v týchto nápojoch. Alkohol je samostatná kategória a už len samotným vynechaním alkoholických nápojov na niekoľko týždňov (ideálne aspoň mesiac) spravíte vo svojim kalorickom príjme výraznú zmenu k lepšiemu. 

markus-winkler-o3b5cxwijwy-unsplash_1589228332.jpg

Náš tip: neraz je pohár nejakého sladeného nápoja energeticky rovnako náročný ako hlavné jedlo dňa. Nebolo by lepšie sa dobre a kvalitne najesť namiesto popíjania nápoja bez výživovej hodnoty?

Kedy sa budete cítiť dobre?

Už čoskoro. Stačí vydržať pár dní, aby sa telo zbavilo postupne pôsobenia málo výživných ale kalorických potravín. Po vynechaní cukru a s menším množstvom soli v potrave už na tretí deň pocítite úľavu a viac energie. Zavedením väčších porcií zeleniny a ovocia do stravy sa vám zlepší stolica a ustúpi aj nafukovanie, ktoré je možno dlhodobo súčasťou vášho života. 

fallon-michael-l7pfdtu8hou-unsplash_1589228327.jpg

Veľa bielkovín, to je základ

Prečo? Aj keď máme vysoký kalorický príjem, zvyčajne ide o tuky a sacharidy, zdravé bielkoviny naopak v strave chýbajú. Tento pomer je potrebné obrátiť a do stravy zaviesť aspoň 1 gram bielkoviny na kilogram hmotnosti. Dostatočný príjem bielkovín vás totiž spoľahlivo zasýti a návaly hladu ustúpia ako zázrakom. Bielkoviny sú tiež dôležité pre budovanie nového svalstva a regeneráciu svalstva, ktoré už máte. Vďaka takto nastavenej strave budete cítiť viac energie a to oprávnene. Aj cvičenie vám pôjde jednoduchšie a bude prinášať rýchlejšie výsledky. 

Tučná a podvyživená!

Áno, znie to zvláštne, ale je to tak. Podvyživený človek totiž neprijíma dostatok potrebných živín (napríklad dostatočné množstvo bielkovín) a tiež vitamínov a minerálov. Zvážte preto nie nákup prostriedkov na chudnutie, ale výživových doplnkov akými sú napríklad kolagén, koenzým Q10 a tiež minerály akými sú zinok, chróm či selén. Všetky zohrávajú dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravej hmotnosti. 

jan-sedivy-kf4u7owh-di-unsplash_1589228331.jpg

Náš tip: Ten kto úspešne a dlhodobo schudol vám potvrdí, že jednou z najväčších chýb je nezmyselné hladovanie. Vo chvíli, keď už hlad neviete zvládať zjete omnoho viac než ste chceli – hoci aj v menších porciách a zvyčajne v nevhodnom čase (večer či v noci). 

S chuťami na dobroty, či hladom večer alebo v noci počítajte vopred a pripravte si k ruke niečo pod zub. Zjesť jedno jablko alebo mrkvu nebude rozhodne takým prehreškom ako vyjedanie chladničky uprostred noci. Pokojne si ich nakrájajte aj k večernému filmu. Vyberajte zeleninu, prípadne nie veľmi sladké ovocie, ktoré sa dá chrumkať Výskumy ukazujú, že chrumkanie upokojuje, a tak vám chrumkanie mrkvy časom poslúži ako plnohodnotná náhrady chrumkania čipsov alebo pukancov. 

A čo smoothie? Môžu vám pomôcť pri chudnutí? To vám prezradíme v ďalšom pokračovaní nášho seriálu o chudnutí už v pondelok!

Ilustračné fotografie: unsplash.com

Redakcia

Tento článok pre vás pripravila naša redakcia. :) 

Ďalšie články od autorky Redakcia

Veľký horoskop: Venušino okienko na jún
Rozhovor týždňa: Nazrite s nami za Okienko snov
Nestihli ste narodeniny? A viete už ako oslávite Deň detí?
Ekologický trik do domácnosti: tieto veci robíte doma nesprávne!
SERIÁL: Štíhla do leta: Ako schudnúť 10 kilo? Pomôžu smoothie?
Sexi piatok: deň ideálny na poriadne horúci flirt
Rúško: štýlový módny doplnok alebo desivý trend?
SERIÁL: Štíhla do leta: Ako schudnúť 10 kilo? Poznáme recept i najväčšie nástrahy!

Ďalšie články na podobné témy

Detské oblečenie? Nočná mora každej mamičky! Poznáte to?
Ako neskončiť po karanténe s kilami navyše?
3 druhy detoxov, ktoré môžete začať hneď a všetky naraz!
Ako žrať a nepribrať I.
Ako žrať a nepribrať II.
Chcete schudnúť? Pridajte tieto príjemné veci!
Mama, nebo a ja: kniha nielen pre všetky deti sveta
Ako žrať a nepribrať III.: užitočné sacharidy

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.