Tieto neznáme zdravé potraviny stoja za vyskúšanie
6. 7. 2021 | PR Servis

Tieto neznáme zdravé potraviny stoja za vyskúšanie

Žiaľ na svete to funguje tak, že zvyčajne čo je chutné, to zdraviu neprospieva. Našťastie existujú aj také potraviny, ktoré sú chutné a ešte vám aj vaše zdravie potrasie pravicou. Väčšina ľudí sa ich však zdráha kúpiť, pretože ich nepoznajú. Poďme si preto dve z nich podrobnejšie predstaviť. Uvidíte, že naozaj stoja za vyskúšanie.

Tigrie orechy

Láka vás predstava starovekých orieškov s takmer zázračnými vlastnosťami? Vyskúšajte tigrie orechy!

Tieto oriešky sa niekedy nazývajú aj šáchor, chufa alebo zemné mandle. Majú veľmi starý pôvod, pretože boli jednou z prvých plodín pestovaných v starom Egypte. Už v tom čase mala táto potravina univerzálny charakter, pretože ju tam ľudia používali aj na medicínske účely. K nám sa tigrie orechy dostali až s príchodom Arabov, ale netrvalo dlho a rozšírili sa po celej Európe. 

tigrie-orechy_1625550594.jpg 

Ako vyzerajú? Ide vlastne o trávu, ktorá tvorí jedlé podzemné hľuzy sladkej chuti. A pretože svojou chuťou pripomínajú mandle, dostala táto hľuza názov zemná mandľa. Poznáme tri hlavné druhy tigrích orechov:

Nutričný profil sa pritom v rámci týchto druhov jemne líši.

Ako prospievajú zdraviu?

O tom, že táto rastlina prospieva nášmu zdraviu nemožno pochybovať. Jej pozitívny účinok je vlastne podobný, ako je tomu v prípade iných orechov. Tigrie orechy majú vysoký obsah vlákniny a sacharidov. To však nie je všetko. Majú aj veľký obsah antioxidantov (protirakovinový účinok), vitamínu E a železa. A nájdu sa tu aj vitamíny, najmä vitamín C. Nutričnú hodnotu dopĺňajú fosfor, horčík a zinok.

Vďaka vysokému obsahu vlákniny (približne 20 %), hlavne tej nerozpustnej, tigrie orechy zlepšujú trávenie a regulujú hladinu cukrov v krvi. Látky v nich obsiahnuté tiež pôsobia ako probiotiká a podporujú tvorbu dobrých baktérií, ktoré udržiavajú naše črevá v zdravotnej kondícii.

Použitie

Tigrie orechy môžete konzumovať samostatne, surové aj pražené. Pritom ich sladká oriešková chuť nájde uplatnenie v mnohých zdravých receptoch. Hodia sa aj do jogurtov, šalátov, prípravu smoothie a na pečenie.

Ako ich čo najlepšie zužitkovať? Tu je zopár osvedčených spôsobov:

Čo sa týka skladovania, orieškom prospieva suché miesto pri teplote 25°C a relatívnej vlhkosti do 65 %.

Vedeli ste, že...

V Španielsku je sladké mlieko z tigrích orechov tradičným a populárnym nápojom? Pripravuje sa z neho napríklad vegánsky jogurt či zmrzlina.

Kamut

Zadovážiť si ďalšiu veľmi zdravú starovekú potravinu z nášho zoznamu taktiež nie je namáhavé. Ochutnajte kamut, prapôvodnú bio pšenicu.

Ide o prapôvodný druh pšenice, ktorý neprešiel procesom hybridizácie či genetickými úpravami. Pestovanie kamutu je tak nedotknuté modernými poľnohospodárskymi postupmi, a preto si táto plodina zachovala svoje pôvodné vlastnosti. V podstate chutí rovnako, ako chutila už pred 6000 rokmi v oblasti medzi Tureckom, Iránom a Egyptom.

kamut-bio-psenica_1625550593.jpg 

Časom táto obilnina upadla takmer do zabudnutia, avšak v 70. rokoch minulého storočia nastal pre túto plodinu zlatý vek a ľudia si ju veľmi obľúbili. Dnes sa kamut, prapôvodná bio pšenica, pestuje výhradne v podmienkach ekologického poľnohospodárstva. A to najmä z dôvodu, aby sa zachovala kvalita a genetická čistota tejto obilniny. Jedinou nevýhodou je, že sa pestuje iba na niekoľkých miestach po svete.

Ako prospieva zdraviu?

Keď si kamut porovnáme s bežnou pšenicou zistíme, že obsahuje až o 20 – 40 % viac bielkovín. Zároveň má i vyšší obsah tukov, aminokyselín, vitamínov a minerálov. Čo je zaujímavé, kamut má neobvykle vysoký obsah selénu, čo z neho robí aj vynikajúci antioxidant. Rovnako obsahuje i zinok, horčík a nenasýtené mastné kyseliny.

To najdôležitejšie v súvislosti so zdravou výživou je však skutočnosť, že hoci kamut obsahuje lepok, ten je ale lepšie znášaný ľuďmi trpiacimi na gluténovú intoleranciu. Ide teda o najmenej alergénnu obilninu, ktorá dokáže pomôcť ľuďom so zažívacími problémami a bežnú pšenicu dokonale nahradiť.

Použitie

Zrno kamutu je približne dvakrát väčšie ako pšeničné. Je charakteristické príjemnou nasladlou chuťou a vôňou orechov. Pekárenské výrobky z kamutu majú ľahkú, vzdušnú štruktúru a vydržia dlho čerstvé.

Hoci sa kamut najčastejšie spracováva na múku alebo vločky, v kuchyni ho môžete využiť aj inak. Pripravili sme pre vás krátky zoznam tipov na prípravu:

 Podobne ako tigrie orechy, aj kamut treba skladovať pri teplote do 25°C a relatívnej vlhkosti vzduchu do 70%.

Vedeli ste, že...

Cestu do USA si našiel kamut vďaka americkému pilotovi, ktorý si počas 2. svetovej vojny zobral zopár semienok z Egypta? Kamut v staroegypštine znamená - „duša zeme“.

TIP na záver

Milujete fazuľu, no máte problém, že vás až príliš nafukuje? Riešením je fazuľa adzuki, ktorá je charakteristická svojou sýto červenou farbou a podlhovastými bielymi pásikmi. Tvarom pripomína skôr cícer ako fazuľu.

Adzuki má veľkú nutričnú hodnotu, pričom je bohatá najmä na proteín a vlákninu. Vynikajúco prospieva aj cukrovkárom. A to z dôvodu, že má nízky glykemický index. Čo je však tiež dôležité, zo všetkých strukovín práve adzuki nafukuje najmenej.

PR Servis

Radi umiestnime aj Vaše články, kontaktujte nás

Ďalšie články od autora PR Servis

Kabelky crossbody a ich praktické vlastnosti
Najmódnejšie farby sandálov - tieto modely budú trendy v roku 2024!
Nízke libido – prirodzený stav alebo problém? Čo ovplyvňuje sexuálny apetít a ako ho zvýšiť?
Guess tenisky: Praktickosť a elegancia v jednom
Arganový olej Orient House
Niacínamid: zázračný vitamín B3 pre krásnu a zdravú pleť
Posilňovanie panvového dna bez cvičenia? Áno!
Na ceste ku zdravšej pokožke a vlasom

Ďalšie články na podobné témy

Detox podla Mačingovej - ako byť štíhla a zdravá
Úžasný cviklový šalát nielen na chudnutie
Zdravý bezlepkový dezert na nedeľu
Kokosový vs. olivový olej. Ktorý je lepší?
Červená šošovica v kuchyni - zázrak na chudnutie i pre zdravie
Už neviete čo si pripraviť na raňajky? Máme pre vás dobré tipy
Zdravý tip: POČULI STE UŽ O KURKUME?
Medová vzpruha z lesa