Zredukujte úzkosť na minimum
23. 9. 2018 | Simona

Zredukujte úzkosť na minimum

Je až neuveriteľné, aké veľké percento ľudí trpí úzkostnými poruchami, v najhorších prípadoch až depresiou. Avšak, nemusíte sa báť. Strach a úzkosť slúžia na to, aby nás upozornili pred možným nebezpečenstvom. No v prípade, že vás tieto pocity ovládajú aj v situáciách, pri ktorých nie je ,,dôvod“, je dobré vedieť, že čo je veľa – to je moc.

Možno ste to práve vy, koho trápia úzkostné stavy či panické ataky. Veríme, že v nasledujúcich riadkoch nájdete akú takú podporu a inšpirujete sa. Pamätajte, nie ste v tom samy.

Pokiaľ poznáte niekoho, kto trpí úzkostnou poruchou alebo nadmerným ,,nezdravým“ strachom veríme, že vám tento článok otvorí oči, prípadne sa vám do rúk dostane niekoľko užitočných rád, s ktorými budete môcť pomôcť blízkej osobe.

1. Stanovte si cieľ

Predstavte si, že máte dnes pred sebou dôležitú schôdzku alebo jednoducho niečo, čo vám spôsobuje nadpriemerný strach. (Môže to byť aj jazda miestnou hromadnou dopravou, interakcia s ľuďmi, atď.) Prvé, čo urobíte je zhlboka sa nadýchnuť. Tak. A teraz je dôležité uvedomiť si, možno si to aj napísať, prečo je pre vás táto aktivita dôležitá. Čo jej prekonaním získate?

Pomôže vám to sústrediť sa a uvedomiť si, prečo to všetko vlastne robíte. Predtým, ako sa odhodláte urobiť krok do neznáma znova sa zhlboka nadýchnite a zoberte si pár minút len pre seba. Napríklad, ak ste sa rozhodli spevniť telo a odhodlali ste sa kúpiť si permanentku do fitka, no po jej zakúpení váhate či tam ísť a nepredať ju, spomaľte a prečítajte si, aký je váš cieľ a aká odmena vás môže čakať prekonaním samého seba.

2. Čo najhoršie sa môže stať?

Tento tip je vhodný aj pre tých, ktorí úzkostnou poruchou netrpia, no môžu ním pomôcť svojim blízkym.

Nesnažte sa obavy a strach odohnať a tváriť sa, že neexistujú. Takto to proste nejde. Je dôležité uvedomiť si, že ste podobný stav niekedy v minulosti už prekonali. Pokiaľ nejde o vás, podporte svojho blízkeho slovami: ,,Viem, že to bolo nepríjemné, ale pozri, prekonala si to. A teraz to prekonáš tiež.“

Spýtajte sa samy seba:

Pripomeňte si, že správanie ostatných ľudí, ale aj niektoré situácie nemôžete úplne ovládať. Ak ide o ľudí – máte strach z ich reakcie (hnev, nesúhlas), vedzte, že jediný človek, ktorého správanie a reakcie môžete plne kontrolovať ste vy a len vy sama.

3. Sústreďte sa na to, čo robíte

... čo znamená, neskáčte z jednej aktivity do druhej. Snažte sa nemať rozrobených desať vecí na raz. Ak toho máte veľa, radšej si naplánujte postupné kroky a venujte sa danej aktivite aj týždeň či dva pred jej ,,oficiálnym vstupom do sveta“. Takže... vypnite telefóny, notifikácie a televízor a pustite sa do práce. Spočiatku to možno pôjde ťažšie, preto je dobré nastaviť si budík, ktorý vám oznámi, že od začatia prešlo dvadsať alebo tridsať minút, potom si dať krátku prestávku (cez ktorú môžete rýchlo skontrolovať Messenger) a pokračovať tam, kde ste prestali.

 photo-1522587750645-7e0e798b2b59_1537693042.jpg

4. Pozorujte – nesúďte

Pozorujte svoje myšlienky, pocity a emócie bez toho, aby ste ich súdili. Bez toho, aby ste ich chceli zmeniť, aby ste chceli byť lepší, zdravší,... Často týmto spôsobom produkujeme ešte väčší stres, čo k ničomu nevedie.

Možno vás toto jednoduché cvičenie navedie k tomu, aby ste si uvedomili vzorce správania a myšlienky, ktorých ste si neboli vedomí. A to je práve ten prvý krok k zmene. Takže pozorujte to, čo sa vo vás deje so súcitom. Predstavte si ako by ste sa správali k niekomu, koho úprimne milujete. Začali by ste doň kričať a nadávať mu? Zrejme nie...

Spočiatku môže byť toto cvičenie náročnejšie. Vytvorte si preto malú kartičku, na ktorú si napíšete: ,,Pozoruj, ale nesúď,“ ktorá vám pripomenie ako sa k sebe máte správať. Zvyšok je na vás.

5. Sústreďte sa na prítomnosť

V prípadoch, keď vás zužujú obavy o vlastnú budúcnosť či ako dopadne to či ono, zastavte sa, zhlboka sa nadýchnite a pomaly vydýchnite. Presuňte svoju pozornosť na to, čo sa deje práve teraz. Nechcete predsa premeškať narodeninovú oslavu svojho dieťaťa alebo slnečné lúče, ktorých s príchodom zimného obdobia bude ubúdať.

Ak je situácia, v ktorej sa práve nachádzate náročná, neodbiehajte do minulosti ani do pochybností a dohadov o tom ako daná situácia dopadne. Sústredenosť spôsobí, že budete schopní náročnú situáciu zvládnuť s lepším výsledkom.

Ilustračné foto: Unsplash.com

Simona

Mať zmysluplný cieľ je pre mňa dôležité rovnako ako spoznávanie ďalekého, ale aj blízkeho sveta. Nové podnety, ,,farby" či kultúry sú pre mňa inšpiráciou nie len v písaní, ale aj v bežnom každodennom živote.

Ďalšie články od autorky Simona

Prečo je také ťažké nájsť DOBRÝCH priateľov?
Nečakané činitele v domácnosti spôsobujúce stres
Poďme sa zoznámiť: Simona
Ako propagovať svoju značku pre začiatočníkov
Dávate si správne novoročné predsavzatia?
Neustále studené končatiny? Prezradíme vám, čo je za tým!
Sama doma na Vianoce
Zemiakový šalát alebo slané tartaletky?

Ďalšie články na podobné témy

Rany osudu sa hoja nielen časom. Pennebakerova terapia písaním pomáha prekonať depresiu.
Seriál psychosomatika, keď dušu niečo trápi, tak telo ochorie VI
Aj vy máte túto úžasnú vlastnosť? Vie veľmi jednoducho odhaliť naše talenty
Ako zvládať svoje emócie a nezblázniť sa
Alkoholizmus môže zastihnúť aj vás
Sú muži naozaj menej emocionálni než ženy?
Seriál psychosomatika, keď dušu niečo trápi, tak telo ochorie XI
Tantra vás vezme do hlbín vášho vnútra

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.