Plánujete založenie eshopu, no neviete ako začať? Zistiť to, ako spustiť internetový obchod môže byť niekedy zastrašujúce a prinášať so sebou niekoľko rozhodujúcich otázok. Kde začať predávať? Ako presvedčiť ľudí, aby si u mňa kupovali? Aké produkty budem predávať? Ako spustiť a zriadiť webovú stránku?
V nasledujúcich riadkoch vám ponúkame praktické inšpirácie a tipy na to, ako efektívne spustiť internetový obchod a spôsob, ktorý presvedčí ľudí k nákupu.
Ak chcete spustiť internetový obchod, prvá vec na vašom zozname úloh by mala byť výber vhodnej platformy pre váš online obchodu.
Platforma online obchodu je typ webovej stránky, ktorá umožňuje ľuďom nakupovať vaše produkty alebo služby od vašej malej firmy. Pomocou tohto nástroja môžu ľudia dokončiť svoje nákupy bez toho, aby napríklad opustili váš web. Stručne povedané, je to riešenie online predaja typu "všetko v jednom".
Príklady aktuálnych platforiem:
● Shopify
● Wix
● SquareSpace
● WooCommerce
● Joomla
● Shoptet a iné
Dnes už máte na výber rôzne platformy a môže byť naozaj ťažké rozhodnúť sa pre tu správnu. Nechcete predsa riešiť problémy s transakciami, miznúce objednávky zákazníkov, nesprávne nastavené prepravné údaje či iné problémy s webom.
Preto sa dostatočne informujte, čítajte recenzie, poraďte sa s expertmi, ktorí už majú za sebou dlhoročné skúsenosti, alebo si nechajte vytvoriť vlastnú webovú stránku s eshopom na mieru.
Prevádzkovať úspešné online podnikanie znamená vedieť, ako priviesť svoj obchod k zákazníkom, nech už sú kdekoľvek. Vedeli ste, že viac ľudí pristupuje a aj nakupuje na webe pomocou mobilných zariadení než stolných počítačov a notebookov?
Je preto dôležité nezanedbávať mobilných používateľov. To v praxi znamená, že váš eshop by sa mal správne zobrazovať na obrazovke mobilného telefónu. Po každej zmene na vašom webe teda skontrolujte, či tomu tak je.
Na to, aby ste si osvojili online predaj, musíte v prvom rade udržať svojich potenciálnych zákazníkov na vašom webe. Používateľom trvá len niekoľko sekúnd, kým sa rozhodnú či sa im váš web páči alebo nie.
Musíte byť teda maximálne kreatívni. Ako? Určite by na domovskej stránke nemalo chýbať vaše logo. Vhodné je tiež investovať do kvalitného dizajnu a výberu šablóny, ktorý dopraje používateľom jedinečný zážitok.
Tip: Obráťte sa na odborníka na webový dizajn. V každom prípade sa snažte byť jedineční, no zároveň zostaňte verní svojej identite značky.
Prevádzkovanie online podnikania je oveľa viac než len registrácia na platforme, výber produktov a ich popis. Ak chcete mať úspešný eshop a skvelé tržby, jednou z najdôležitejších vecí, do ktorých je potrebne zainvestovat, aby ste zvýšili svoje šance na konverziu, sú obrázky. Verte, že vaši zákazníci si zapamätajú oveľa viac, keď niečo uvidia, ako keď si o produkte len prečítajú.
Nevýhodou internetového obchodu ku bežným kamenným je ten, že kupujúci si daný produkt nemôžu ohmatať ani vyskúšať. Preto sú kvalitné produktové fotografie so skvelým dizajnom dve veci, na ktoré by ste sa mali zamerať.
Na čo sa zamerať pri produktových fotkách:
● preferujte biele pozadie, aby váš produkt vynikol
● zväčšite veľkosť, aby ste zaujali vašich kupujúcich, a aby vedeli, čo presne si kupujú
● povoľte priblíženie produktu, aby vaši zákazníci videli každý malý detail
● poskytnite fotografie produktov zo všetkých uhlov
Tip: Pri špeciálnych produktoch alebo službách je možné využiť nadštandardné služby, aby si zákazníci vedeli výrobok lepšie predstaviť. K tomuto slúžia napríklad 3D vizualizácie pri kúpe podlahy a podobne.
Ak nemáte to správne vybavenie, spoľahnite sa na profesionálneho fotografa.
Okrem toho, že váš web by mal vyzerať dobre, je treba sa uistiť, že aj funguje správne. Bez ohľadu na to, aký druh obchodu máte či už predávate online kurzy, webinare alebo stajne pre kone – UX, teda "user experience" je kľúčové.
Pojem UX je jednoducho povedané „používateľská skúsenosť“ a určuje, ako sa vaši zákazníci na webe cítia, a ako rýchlo nájdu to, čo potrebujú. Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako vylepšiť svoje UX, je zavedenie poprípade zlepšenie navigačnej stratégie, aby ste vaším návštevníkom umožnili ľahko nájsť to, čo hľadajú, pretože ak niečo nenájdu, nemôžu si to kúpiť, pripadne sa rozhodnú pre konkurenciu.
Ako príklad na zlepšenie UX pridajte kategóriu „Čo je nové“. Vaši vracajúci sa zákazníci budú chcieť vidieť vašu najnovšiu kolekciu a aktuálnu ponuku. Pri hľadaní nových produktov si určite nebudú chcieť prezerať staré veci. Zahrňte do vašej hlavnej navigácie kartu „Nové produkty“, aby ste ju lepšie zviditeľnili a tiež nalákali nových návštevníkov, aby zostali na vašej stránke.
Navigačný proces je praktický a vyžaduje menej kliknutí a času na vyhľadávanie, vďaka čomu zvýšite spokojnosť vašich zákazníkov.
Pravdepodobne jednou z najdôležitejších vecí pre úspešné online podnikanie, je dobrý nápad. Keď vstúpite do online sveta, kde je veľká konkurencia, je ľahké stratiť sa medzi tisíckami iných obchodov, ktoré všetky vyzerajú akosi rovnako. Preto je také dôležité, vybudovať si jedinečnú prítomnosť a ponúknuť niečo, čo vaša konkurencia buď nemá, alebo sa neprezentuje tak ako vy.
Aby ste si to uľahčili, inšpirujte sa prehliadaním stránok, ako sú Pinterest, Instagram, Amazon alebo Etsy a zistite, čo je nové, čo vyvoláva rozruch a po čom si ľudia momentálne túžia. Prezentujte váš obchod čo najefektívnejšie.
● Doprava zadarmo
● Zľava
● Darčeková poukážka
● Personalizované výrobky alebo kvalitné obalové materiály
● Vernostný program (zbieranie bodov, špeciálne zľavy, exkluzívne produkty)
● Vlastná aplikácia
● Kvalitný zákaznícky servis
Každý úspešný podnik by mal mať to „niečo“, čo ho odlišuje od ostatných. Urobte si prieskum a pozrite sa svojich konkurentov. Na čo sa zameriavajú? Čo im chýba? Mohli by ste to vy priniesť vaším zákazníkom?
A to v akejkoľvek forme. Dajte vášmu zákazníkovi pocítiť, že na neho myslíte.
● Narodeninové prianie
● Malý darček (môžete pribaliť nejakú motivačnú literatúru napr. Alchymista od Paulo Coelho)
● Vzorka nového produktu na otestovanie
● Pripoistenie pri krehkých a luxusných produktoch (ako sú zlaté hodinky a podobne)
Tip: Podľa vášho sortimentu, môžete k objednávkam pribaľovať príslušenstvo ako malú a nečakanú odmenu. Ak je vás kupujúci rodič a kupuje základnú výbavu do auta, pribaľte mu reflexné prívesky pre deti. Každý zodpovedný rodič takúto ponuku ocení, čo opäť pomôže budovať dôveryhodnosť vášho podniku.
Snažte sa vždy spraviť viac, ako sa od vás očakáva. Zákazník si to zapamätá, a tým sa zvýšia vaše šance, že sa k vám opäť vráti.
Ako môžete priviesť zákazníkov na svoje stránky pomocou optimalizácie pre vyhľadávače? To riešia SEO služby. SEO je anglická skratka pre Search Engine Optimization, čo v preklade znamená optimalizácia pre vyhľadávače. SEO zariadi pre váš eshop alebo web to, že si vás ľudia budú vedieť vyhľadať na googli, zozname, yahoo, bingu a na iných vyhľadávačoch.
Stručne zhrnuté: Do googlu sa zadajú tzv. “Kľúčové slová”, teda to čo človek hľadá a google mu na základe toho zobrazí výsledky podľa relevancie. Teda čím relevantnejší je váš eshop alebo web, tým vyššie sa budete nachádzať. To je veľmi dôležité, pretože väčšina užívateľov kliká na prvé 3 pozície, možno celú prvú stranu, ale ak ste na googli ďalej ako na prvej strane, pravdepodobne vás nikto nenájde.
Na otázku, ako sa dostať na popredné pozície neexistuje jednoznačná odpoveď, keďže existujú stovky rôznych faktorov, podľa ktorých vyhľadávače zoraďujú – a splnat ich všetky je takmer nemožné. Navyše sa kritériá neustále vyvíjajú a menia.
"Obsah je kráľ". Obsahový marketing je dôležitý či už ide o zákazníkov, alebo vyhľadávače. Na váš eshop, pripadne blog píšte o tom kto ste, čo predávate, aký je váš príbeh, v čom sa odlišujete od konkurencie, o novinkách. Vyhnite sa však duplicitnému obsahu, buďte struční, ale výstižní a nepište žiadne zbytočné omáčky, ktorými by ste vašich potenciálnych zákazníkov mohli odradiť.
Snažte sa získať spätne odkazy na iných weboch. Ak na váš web odkazujú známe a kvalitné weby, vyhľadávače to vyhodnotia ako plus a posunú vás v zozname vyššie. Nebojte sa odkazovať ani na iné weby. Vaše hodnotenie vo vyhľadávačoch sa nezníži, práve naopak, namiesto toho návštevníkom vášho eshopu ukážete, že chcete poskytovať užitočný obsah a nevadí vám odkazovať ani na kvalitné externé zdroje.
Ako sme spomínali, sú to slová, ktoré vaši zákazníci zadávajú do vyhľadávaču. Na každej podstránke by ste mali použiť kľúčové slová, ktoré s ňou súvisia. Používajte ich v nadpisoch, url adrese, texte, v názve a popise stránok a produktov, ale aj v názvoch obrázkov a v odkazoch. Tvorte váš obsah a príspevky tak, aby ich ľudia radi zdieľali aj komentovali. To vám pomôže získať viac zákazníkov a rovnako aj spätné odkazy pre váš web.
Pravdepodobne každý podnikateľ v oblasti online obchodu vám povie, že sociálne médiá sú srdcom biznisu. A preto je dôležité, aby ste sa zapojili aj vy. Organický marketing na sociálnych sieťach môže podporiť rast vášho podnikania. Okrem toho slúžia verejné diskusie o vašej značke a produktoch na kanáloch sociálnych médií ako sociálny dôkaz (psychologický fenomén). Online kupujúci nemôžu vidieť vaše produkty osobne, takže si čítajú recenzie a nechávajú si poradiť od ostatných.
Tip: Neobmedzujte sociálne zdieľanie iba na kupujúcich. Oslovte iné značky, s ktorými by ste chceli spolupracovať, alebo už spolupracujete a povzbuďte ich, aby aj oni zdieľali informácie o vašej firme, alebo označili vašu značku v ich obsahu sociálnych médií.
● prevažne staršie publikum
● ideálne riešenie pre budovanie značky medzi dospelými formou zaujímavých príspevkov
● prevažne mladí ľudia a tínedžeri
● pridávajte fotky vašich produktov, tipy a rady alebo citáty
● tvorte originálne príspevky a pravidelne
● využite funkcie ako "My Story" alebo "Reels"
● mladšie publikum
● pomocou nahratia krátkeho videa si môžete priniesť obrovskú sieť fanúšikov a zákazníkov
● médium pre všetky vekové kategórie
● pre ľudí, ktorí si radšej pozrú video, ako si prečítajú článok
● pre lepšie pochopenie vášho obsahu a vtiahnutie diváka priamo do deja
● sieť, ktorá sa orientuje sa najme na B2B (B2B = Business to Business)
● výhodou tejto platformy je príležitosť budovať si nové vzťahy, kontakty, nájsť ľudí z rovnakého odvetvia, ako aj možnosť nájsť potenciálnych zákazníkov
● skvelý na priamy a osobný kontakt s vašimi zákazníkmi
● konverzácie sú osobnejšie
Pravdepodobne najlepšie merateľný spôsob reklamy je PPC (pay per click). Je to zároveň najefektívnejší spôsob, ako prilákať zákazníkov na váš eshop. Zároveň si týmto spôsobom si viete presne pozrieť, koľko kupujúcich si kliklo na reklamu a koľko z nich vykonalo akciu, ktorú ste od nich očakávali. Môže to byť nákup, vyplnenie kontaktného formulára, zadanie emailu alebo iné služby.
PPC reklamu môžete využiť pomocou služby Google AdWords alebo Facebook Ads. Na Googli tento spôsob reklamy funguje formou aukcie - kto si zadané kľúčové slovo zaplatí najviac, bude vo vyhľadávači najvyššie.
Ak si zaplatíte takýto druh reklamy, zvýši sa pravdepodobnosť, že na váš web niekto klikne.
Ak neviete ako spustiť PPC reklamu, nájdite si dobrého PPC špecialistu, ktorý vám poradí.
Tvorba tejto reklamy je na Facebooku jednoduchšia a nezaberie vám veľa času. Na Slovensku používa Facebook viac ako 1, 5 milióna ľudí, preto by mohla byť pre váš biznis zaujímavá.
Emailing je ďalším veľmi užitočným marketingovým nástrojom, ktorý môže zvýšiť vaše predaje, no väčšina ľudí ich podceňuje. Pre dobrý email marketing platí, že ho treba robiť pravidelne a cielene. Zvyšuje počet opakovaných nákupov, budovanie dôvery, ako aj získanie lojálnych zákazníkov.
Emaily zákazníkov získate tak, že si ich od nich vypýtate buď pri príchode na stránku, alebo pri dokončovaní objednávky. Aby zákazníci z prihlásenia "niečo mali", ponúknite im napríklad zľavu alebo kupón na ďalší nákup a ukážte im výhody, ktoré po prihlásení môžu získať (informácie o nových produktoch alebo špeciálnych zľavách a podobne).
Nezabúdajte, že tak ako každá reklamná kampaň aj newsletter musí byť v súlade so zákonom, a preto môžete maily posielať len zákazníkom, ktorí sa do newslettra prihlásili - dobrovoľne. Na konci každého mailu musí byť možnosť sa z newslettera kedykoľvek odhlásiť.
Na hromadné odosielanie emailov existuje množstvo programov, ako napríklad mailchimp, mailkit alebo smartemailing.
Emaily a newsletter si môžete napísať sami alebo si najať freelancera/copywritera, ktorí vám pomôžu pomocou písanej reklamy zvýšiť efektivitu vašich mailov a tým zvýšiť aj predaje na vašom eshope.
Tip: Elektronický obchod je súčasťou digitálneho sveta, ktorý sa rozrastá a neustále vyvíja. Preto je dôležité, aby internetový obchod držal krok so všetkými týmito zmenami.
Na záver je dôležité pripomenúť aj legislatívne náležitosti. Okrem založenia e shopu, treba myslieť aj na ďalšie aspekty, ako logistika a skladovanie produktov, či reklamačný poriadok. To všetko má svoje špecifiká a prináša so sebou rozsiahlu prípravu. Taktiež sa pripravte na počiatočné náklady. K výpočtu výplaty alebo čistej mzdy vám môže byť nápomocná online kalkulačka.
Dúfame, že po prečítaní článku budete mať jasnejšie predstavy o podnikaní v online svete a bude sa vám začínať jednoduchšie. Držíme vám palce.
Dominika Blchová, SEO služby a copywriting
obrázky Pixabay.com, unsplash.com
Obľúbené kuchynské drezy z keramiky a granitu. Aké sú ich výhody?
Aké sú vlastnosti dobrej a módnej jesennej bundy?
Aký darček vybrať pre ženu - niekoľko dobrých rád
Pýtali sme sa mužov: Aká by mala byť ideálna žena?
Šitie ako hobby – od ťažkých začiatkov po uspokojujúce výsledky
4 triky ako nosiť hviezdnu Fiery Red vo všedný deň
3 tipy, ako si vybrať ideálnu kabelku na zimu
YouTube Premium umožňuje sledovať videá s vypnutým displejom (a ďalšie výhody)
Obal bez obáv – allinpackaging.sk
Myslíte si, že váš eshop si ľudia nájdu aj bez reklamy? To je omyl
Ako uspieť na voľnej nohe ako freelancerka?
Nakupujte obalové zásoby jednoduchšie s All In Packaging
Najlepšie tipy pre prácu z domu pre ženy a mamičky
Chcete zlepšiť chod svojej spoločnosti? Certifikujte ju
Aké sú prínosy zavedenia ISO noriem vo vašej spoločnosti?
Viete aké výhody vám môže priniesť CE certifikát pri podnikaní (predaj tovaru) a prečo si ho vybaviť?