Chcete byť úspešný? Začnite viac oddychovať.
5. 3. 2021 | PR Servis

Chcete byť úspešný? Začnite viac oddychovať.

Žijeme v dobe plnej výziev. Svet sa rýchlo mení, je potrebné sa v ňom vedieť orientovať. Múdre telefóny máme neustále po ruke a vieme si rýchlo skontrolovať, čo sa deje. Snažíme sa byť úspešný a tak robíme, čo vládzeme. Zdá sa, že čím viac a čím rýchlejšie pracujeme, tým sme úspešnejší. Alebo je to naopak? Pomáha nám oddych byť úspešnejšími?

Aké bolo tempo práce len nedávno?

Predstavme si, ako vyzeralo pracovné tempo v našej krajine ešte pred vyše dvadsiatimi rokmi. Väčšina ľudí mala len obmedzený, alebo žiadny prístup na internet na pracovisku. Kontakt v rámci práce bol vždy osobný, prípadne telefonický, alebo poštový. Pokiaľ človek odbehol z kancelárie, nemusel zdvíhať telefón. Na poštu bolo treba čakať niekoľko dní.

Hanka, ktorá organizuje vzdelávacie semináre spomína, ako to vyzeralo na začiatku ich fungovania. Keď potrebovala kontaktovať kolegu, ktorý práve viedol seminár či tréning, musela volať do hotela, kde sa akcia konala. Vysvetlila im, že je tam jej kolega a že ho potrebuje k telefónu. Potom musela čakať, kým ho zavolajú, ak sa to vôbec podarilo. 

Pokiaľ sa Hanke pred dvadsiatimi rokmi nepodarilo dostať kolegu k telefónu, nemohla za to nikoho viniť. Nebola to jeho chyba, lebo jej kolega nevedel, že s ním potrebuje hovoriť. A pokiaľ ho ona nedostala k telefónu a nemohla s ním prebrať akútny problém, bolo treba odložiť jeho riešenie. Všetci to akceptovali, lebo to bola jediná možnosť. 

Pocit naliehavosti pre akútne riešenie problému

S dnešnými možnosťami môže Hanka kolegovi, ktorý vedie seminár poslať mail, prípadne správu. Kolega si počas prestávky môže pozrieť správy a Hanke okamžite zavolať. Spoločne preberú situáciu a dohodnú sa na riešení. Problém je vyriešený rýchlejšie, ako by tomu bolo pred dvadsať a viac rokmi. Aké efektívne, povieme si.

Avšak Hankin kolega potrebuje počas prestávky prepnúť myseľ do iného módu. Je pre neho ťažšie vrátiť sa po prestávke k tréningu. Hanka od seba očakáva, že situáciu vyrieši okamžite. Keď jej kolega zavolá, tiež musí okamžite zmeniť činnosť. Riešenie je rýchlejšie, ale aj Hanka je viac vyčerpaná, pretože mentálne riešila dva problémy súčasne.

ball-5586847-1920_1614930440.jpg 

Viac úloh naraz

Dnes je normálne, že robíme v práci viac vecí naraz. Multitasking je obľúbené slovo manažérov aj personalistov. Väčšina z nás musí počas dňa vzájomne koordinovať množstvo činností. Hoci podľa výsledkov výskumu Stanfordského výskumu ľudia, ktorí robia viac vecí naraz sú menej produktívni ako tí, ktorí robia len jednu vec, väčšina z nás nemá na výber.

Multitasking môže spôsobiť, že náš mozog je preťažený a dlhodobo sa  zvyšuje hladina kortizolu v tele. Neustále pípanie pracovných nástrojov a aplikácií zvyšuje pocit stresu a pre človeka je stále ťažšie sa sústrediť na prácu. Pokiaľ sa tento stav nemení, môže dôjsť až k vyhoreniu, ktoré vedie k úplnej neschopnosti pracovať.

 

Úspešný vďaka odpočinku

Zvýšené pracovné napätie je potrebné ventilovať. Odpočinok by mal byť o to hlbší, čím viac sme sa v práci cítili preťažení. Najdôležitejšie je vytvoriť si také prostredie, v ktorom sa úplne odrežeme od práce. Je dobré vypnúť telefón aj počítač, nekontrolovať správy a vytvoriť si také prostredie, v ktoré nám prácu nepripomína, najmä ak pracujeme z domu.

Doktor Roger Beauty viedol výskumný tím, ktorý prostredníctvom skenu skúmal aktivitu mozgu. Zistili, že počas oddychovania alebo denného snívania je mozog stále aktívny a potrebuje iba o 5 až 10% energie menej, ako počas koncentrácie. Fáza odpočinku a zníženej aktivity je práve kreatívnou fázou, počas ktorej sa objavujú riešenia.   

Oddych na pracovisku

Dnes si aj množstvo zamestnávateľov uvedomuje, že pre podporu úspešnosti práce je potrebné zamestnancom dopriať aj oddych. Niektorí ponúkajú na pracoviskách relaxačné zóny či meditačné miestnosti, kurzy jógy, alebo poobedný spánok.

Podľa výskumov Hardward Business School má pozitívny efekt na výkon zamestnancov aj nariadiť im čas, kedy vôbec nebudú používať elektrické zariadenia ako mobily či počítače. Podobne pozitívny efekt má aj meditácia či hlboké dýchanie.

Pokiaľ nám zamestnávateľ neponúka spomínané možnosti, môžeme si ich vytvoriť sami. Je to ešte ľahšie, pokiaľ pracujeme z domu. Je dôležité, aby sme vedome striedali fázy vypätia a fázy odpočinku. Počas odpočinku nekontrolujeme maily a venujeme sa iba zvolenej činnosti. Pomôže nám to znížiť aktivitu mozgu a prinesie oddych a iný pohľad na svet.

city-1868530-1920_1614930440.jpg

Tipy na oddych

Zvuky prírody

Celé generácie našich predkov žili v prepojení s prírodou a aj my samí cítime blahodarné účinky prírody. Vedci zo sussexskej medicínskej školy prišli na to, že zvuky prírody majú upokojujúci účinok na našu myseľ, pretože menia neurónové prepojenia v mozgu, redukujú stresovú reakciu a inštinkt útek alebo obrana. 

V skúmanej vzorke sa zmenšila stresová odozva účastníkov výskumu len na základe počúvania zvukov z prírody. Prechádzka v prírode za šumu lístia a zurčania vody je určite  najlepšou možnosťou, ale aj počúvanie kvapiek dažďa desať minút pred spaním znižuje stres. Príroda a jej zvuky nás spomaľujú a dovoľujú nám plne sa oddať oddychu.

Potešenie zmyslov

Pracovný život od nás vyžaduje aktívne zapojenie a snaženie. Tento prístup je dobré vyvážiť prijímaním vecí, ktoré nám robia dobre. Môže ísť o masáž, teplý kúpeľ, kvalitnú kávu alebo dobré jedlo. Všetky procedúry vedúce k potešeniu zmyslov  uvoľňujú nielen naše telo, ale aj myseľ. Sú to aj chvíle nečakanej inšpirácie.

Pre uvoľnenie tela ani nemusíme chodiť von z bytu. Existujú aj masáže, ktoré si môžeme robiť sami, napríklad olejová masáž v sprche. Môžeme ísť s partnerom na kurz a navzájom si masírovať stuhnuté časti tela. Alebo si môžeme dopriať zurčanie vody a kvalitný oddych vo vírivke, ktorú sme si popriali k narodeninám.

Aktívny oddych a šport 

Aj v čase, kedy sú športoviská zatvorené sa môžeme venovať pohybu. Spojiť šport a pobyt v prírode je tou najlepšou možnosťou. Môžeme zvoliť prechádzka v lese, jogging na poľných cestičkách, ale si zaskákať na trampoline, ktorú sme si zadovážili na záhradu.

Šport na čerstvom vzduchu má pozitívny efekt na naše pľúca, aj mozog. Zvyšuje sa okysličenie krvi, uvoľňujú sa endorfíny a dostávame sa do dobrej nálady. Tým, ako sa zmenší naše sústredenie na pracovné problémy, sme schopní nachádzať nové riešenia na pracovné aj osobné výzvy.

Začnime projekt pre radosť

Prílišná snaha o úspech nás niekedy môže zväzovať. Zameranie na cieľ je dôležité, avšak najúspešnejší sú tí, ktorí si v živote užívajú. Na to, aby sme začali niečo úspešné, nemusíme ísť tvrdo za svojim cieľom. Môžeme začať robiť niečo len tak, pre radosť. Písať knihu či blog, vymyslieť dobrovoľnícky projekt, alebo začať doučovať susedovho syna.

Veci, ktoré nás napĺňajú vedia byť skvelým priestorom pre oddych. Vypíname pri nich podvedomé zameranie na cieľ a vieme si ich viac užívať. Ak nás konkrétna vec baví, môžeme pri nej zažívať flow, alebo stav  kompletného pohrúženia. Podľa pozitívnej psychológie v tomto stave zabúdame na problémy a aktivizujeme centrum kreativity.

Z projektu pre radosť podnikanie

V motivačnej literatúre a na internete nájdeme veľa inšpirácie pre podnikanie. Faktom je, že veľa úspešných ľudí začalo svoje podnikateľské aktivity ako neziskový projekt, službu iným, alebo tvorivú činnosť pre potešenie. Kreativita sa zvyšuje, pokiaľ nie sme pod tlakom a často cítime pozitívne emócie.

Pokiaľ niečo robíme so zanietením, všimne si to aj okolie, a môže nám za našu činnosť začať platiť. Absencia stresu z pracovného výkonu zvyšuje pozitívne emócie, ktoré nás dobíjajú energiou a entuziazmom. Nie je nič lepšie, ako spojiť príjemné s užitočným. Kto vie, možno nás bude vlastný projekt raz živiť.

Nevzdávajme to

Pokiaľ sa nám zdá, že v pracovnom živote sa nám nedarí toľko, ako by sme chceli, možno je čas spomaliť. Okrem vonkajšieho tlaku na výkon si často vytvárame aj vnútorný tlak, ktorý iba zvyšuje napätie v tele. Z vyššie spomínaných psychologických výskumov vyplýva, že v takom stave je málo pravdepodobné, že k nám prídu kreatívne riešenia a úspech.

Najúspešnejší ľudia v živote veľa oddychovali. Albert Einstein si dopriaval veľa času iba na premýšľanie, napríklad počas dlhých prechádzok. Jack London sa popri písaní plavil celým Tichým oceánom aj pozdĺž Južnej Ameriky.

Napodobnime týchto velikánov a začnime viac oddychovať a konštruktívne relaxovať aj my. Možno budeme úspechom prekvapení. 

 Ilustračné foto: Alexas_Fotos, Free Photos,  Pexels /Pixabay.com

PR Servis

Radi umiestnime aj Vaše články, kontaktujte nás

Ďalšie články od autorky PR Servis

Predaj výrobkov z dvora. Čo by ste mali vedieť?
Úprava vody zabezpečí zdravšiu vodu v našich domácnostiach
Viete ako postupovať, ak chcete korektne ukončiť pracovný pomer?
Majiteľ značky BANDI ďakuje zdravotníkom a venuje im darček vo forme zľavy 50 percent
Tipy: Na čo myslieť pri kúpe auta?
Výhody rebrín na cvičenie a prečo si ich zadovážiť do domácnosti
Medová vzpruha z lesa
Dokonalé selfie? Takto sa to podarí

Ďalšie články na podobné témy

Príjemne sa posaďte a vychutnajte si svoj obľúbený nápoj
Katarína Szárazová: Základ spokojného a naplneného života je rovnováha
Hoplea: Na "čo keby" sa v živote nehrá!
Andrea Trávničková: Naučila som sa, že v akomkoľvek rozhodnutí je vždy kus dobra
Markéta Kopčilová: Verím v silu prirodzenosti
S úsmevom získaš viac!
Pozvánka: Prosperuj vďaka svojmu talentu!
Spoznaj ďalšie Nádherné ženy, ako si ty!

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.