Ako si zlepšiť emocionálnu inteligenciu? A prečo je EQ pre váš súkromný, ale aj pracovný život dôležitá?
21. 7. 2021 | PR Servis

Ako si zlepšiť emocionálnu inteligenciu? A prečo je EQ pre váš súkromný, ale aj pracovný život dôležitá?

Existujú dva druhy inteligencie: emocionálna (EQ) a racionálna (IQ). V živote človeka závisí na obidvoch druhoch. Schopnosť porozumieť a vyjadriť svoje emócie môže hrať veľkú úlohu v tom, ako sa ľuďom v živote darí. Pokiaľ ide o šťastie a úspech v živote, na EQ záleží rovnako ako na IQ.

Ako si môžete zvýšiť svoju emočnú inteligenciu, vybudovať pevnejšie vzťahy a dosiahnuť svoje ciele?

Aký je rozdiel medzi IQ a EQ?

Inteligenčný kvocient alebo IQ je číslo odvodené zo štandardizovaného testu inteligencie. Skóre väčšiny IQ testov sa vypočíta z porovnania skóre účastníka testu s priemerným skóre ostatných ľudí v rovnakej vekovej skupine.

IQ predstavuje schopnosti ako:

     Matematická inteligencia a rozvoj logického myslenia

     Priestorová inteligencia

     Vizuálna inteligencia

     Verbálna inteligencia

     Motorická inteligencia

     Pamäť

Emočná inteligencia sa týka skôr schopností človeka vnímať, ovládať, hodnotiť a vyjadrovať svoje emócie.

EQ je zamerané na schopnosti ako:

     Sebapoznanie

     Sebaregulačné vlastnosti

     Motivácia

     Empatia

     Sociálne schopnosti a komunikácia s ľuďmi

iq-vs-eq_1626866762.jpg

Prečo je emočná inteligencia taká dôležitá?

Pravdepodobne poznáte ľudí, ktorí majú vynikajúci akademický titul no aj napriek tomu sú sociálne neschopní a neúspešní v práci či v osobných vzťahoch. Intelektuálne schopnosti (IQ) však sám o sebe nestačí na dosiahnutie životného úspechu. Áno, IQ vám síce môže pomôcť dostať sa na vysokú školu, ale je to vaša emočná inteligencia, ktorá vám pomôže zvládnuť stres, emócie či medziľudské vzťahy. IQ a EQ sú najefektívnejšie, keď sa navzájom dopĺňajú.

Emocionálna inteligencia ovplyvňuje:

     Vaše výkony v škole alebo v práci. Vysoká emočná inteligencia vám môže pomôcť orientovať na pracovisku, viesť a motivovať ostatných a zároveň vynikať vo svojej kariére.

     Vaše fyzické zdravie. Ak nedokážete zvládnuť svoje emócie, pravdepodobne nezvládate ani svoj stres. To môže viesť k vážnym zdravotným problémom. Nekontrolovaný stres zvyšuje krvný tlak, potláča imunitný systém, zvyšuje riziko srdcových infarktov a mozgových príhod a urýchľuje proces starnutia. Prvým krokom k zlepšeniu emočnej inteligencie je naučiť sa, ako zvládať stres.

     Vaše duševné zdravie. Nekontrolované emócie a stres môžu mať vplyv aj na vaše duševné zdravie, čím sa môžete stať viac zraniteľnejšími voči úzkosti a depresii. Ak nie ste schopní porozumieť svojim emóciám alebo sa s nimi vyrovnať, bude pravdepodobne pre vás ťažšie vytvoriť si pevné vzťahy. To následne môže zanechať pocit osamelosti a izolácie a ešte viac prehĺbiť akékoľvek problémy s duševným zdravím.

     Vaše vzťahy. Pochopením svojich emócií a spôsobom, ako ich ovládať, lepšie vyjadríte, ako sa cítite a pochopíte, ako sa cítia aj ostatní. To vám umožní efektívnejšie komunikovať a vytvárať pevnejšie vzťahy či už v práci alebo v osobnom živote.

     Vaša sociálna inteligencia. Zladenie so svojimi emóciami slúži sociálnemu účelu a spája vás s ľuďmi a svetom okolo vás. Sociálna inteligencia vám umožňuje rozpoznať priateľa od nepriateľa, znížiť stres, cítiť sa milovaný a šťastný a podobne.

Vedeli ste, že...

... dnes veľa spoločností hodnotí emocionálnu inteligenciu rovnako dôležitú, ako technické schopnosti?

5 tipov, ako si zlepšiť vašu emočnú inteligenciu

1. Hľadajte spätnú väzbu, aby ste získali perspektívu

Dôležitým aspektom emočnej inteligencie je pochopiť, že rôzni ľudia vidia veci rôznymi spôsobmi, - a to je v poriadku! To platí aj pre vnímanie seba samého. Je dôležité zistiť či vás ostatní ľudia vidia tak, ako sa vidíte vy. A jedným z najlepších spôsobov, ako to urobiť, je opýtať sa ich.

Každú spätnú väzbu, aj tu negatívnu, treba prijať. Realita je taká, že len veľmi málo ľudí vie, ako podať kritiku, takže sa snažte nebrať kritiku príliš osobne, berte ju ako príležitosť na učenie sa.

2. Buďte empatickí

Empatia je schopnosť vžiť sa do kože niekoho iného a vidieť veci z jeho perspektívy. Skutočná empatia zahŕňa schopnosť cítiť to, čo cíti ten druhý. Krokom k zlepšeniu vašej empatie je rozvoj schopností identifikovať, rozpoznávať a cítiť emócie iných ľudí. Emócie sú skutočné a nevyberáme si to, čo cítime. Snažte sa, teda pochopiť, prečo sa ľudia cítia tak, ako sa cítia. Empatiu je možné precvičiť si kedykoľvek s ktoroukoľvek osobou, skúste ju, preto využiť v rôznych situáciách.

Trénovať si empatiu môžete vo svojich sociálnych interakciách, pri práci, s cudzími ľuďmi, so svojím partnerom alebo so svojimi deťmi. Schopnosť vcítiť sa do pocitov vašich detí, je jednou z najdôležitejších zručností, ktoré môžete použiť na nadviazanie spojenia a mať na ne pozitívny vplyv.

3. Spomaľte

Veľmi užitočnou zručnosťou EQ, ktorú je potrebné rozvíjať, je schopnosť pozastaviť sa predtým, ako odpoviete. Najmä vo vypätej alebo stresovej situácii! A tu je rozdiel medzi „reakciou“ a „odpoveďou“. Reakcia je podvedomý proces vyvolaný čisto emóciami. Zatiaľ, čo odpoveď je vedomý proces, ktorý zahŕňa rozpoznanie vašich emócii a toho, ako chcete odpovedať.

Nejde o to ignorovať svoje emócie, práve naopak, emócie musia byť kľúčovou súčasťou formovania vašej odpovede. Ak sa naučíte na chvíľu pozastaviť, ešte predtým, ako odpoviete, umožní to vášmu kognitívnemu mozgu dobehnúť váš emocionálny mozog, čo vyústi do emocionálne inteligentnejšej odpovede. A to, čo naozaj chcete povedať (žiadne spontánne odpovede).

4. Zlepšite si kvalitu spánku

Spánok je pre zdravie a celkové pohodlie veľmi dôležitý. Jeho nedostatok môže ovplyvniť vašu sústredenosť a emócie, ktoré prejavujeme voči druhým počas celého dňa. Ak sa vám napríklad nebude dariť rozpoznať emócie tých druhých, pravdepodobne budete reagovať neadekvátne. Pre kvalitnejší spánok si pustite meditačnú hudbu, vytvorte si príjemnú atmosféru alebo si zaobstarajte kvalitný matrac.

emocna-inteligencia_1626866762.jpg

5. Začnite meditovať

Na to, aby ste sa upokojili, dostali sa do duševnej pohody stavu a vytrénovali si svoju myseľ, nepotrebujete poznať všetky meditačné techniky. Na jednoduchú meditáciu alebo mindfulness cvičenie vám postačí 5 až 10 minút ticha a hlbokého dýchania. Sadnite si alebo si ľahnite, zapáľte si sviečky a ponorte sa do sveta pokoja a harmónie.

Na rozdiel od IQ je emočná inteligencia zručnosť, ktorú môžete neustále rozvíjať a vylepšovať po celý život. Vyžaduje si to prax, ale určite to bude stáť za to. Zvýšenie vášho EQ vás urobí nielen úspešnejšími vo vašej kariére a v živote, ale taktiež z vás môže urobiť lepšieho rodiča, lepšieho partnera a lepšieho človeka.

Autor: Dominika Blchová

Ilustračné foto: Pixabay.com, Unsplash.com 

PR Servis

Radi umiestnime aj Vaše články, kontaktujte nás

Ďalšie články od autorky PR Servis

Wobenzym s nami už 30 rokov
Vianočné know-how: Ako prežiť sviatky bez ťažoby na žalúdku?
Poznáte alternatívny spôsob bývania? Čo to je a aké možnosti máte?
Ako na skvelú postavu? Toto je 6 dôležitých faktorov, ktoré viete ovplyvniť a pomôžu vám
Ako napísať list Ježiškovi moderným spôsobom
S akými zdravotnými problémami vám môžu pomôcť CBD produkty?
Ako uľaviť dieťaťu pri zápale nosohltanu, tzv. soplíkom?
Chcete, aby aj počas pandémie malo vaše dieťa dostatočné vzdelanie?

Ďalšie články na podobné témy

Vybrali by ste sa na Mount Everest v lodičkách?
Kúpeľ z domácich čajových sáčkov bude vašim najlepším priateľom
Nečakané činitele v domácnosti spôsobujúce stres
Prečo by si mali ženy pospať v práci?
Neviete ako ďalej a ste s rozumom v koncoch? Nechajte si poradiť od svojho srdca
Začiatok nového roka bez chorobného odkladania vecí
Nové "ja" v roku 2018. Ako zmeniť svoj život k lepšiemu!
Tulku Lama Lobsang v Bratislave a učenie buddhistickej psychológie

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.