Vysoký krvný tlak: Ako sa pripraviť na cestovanie a užiť si dovolenku?
7. 6. 2021 | PR Servis

Vysoký krvný tlak: Ako sa pripraviť na cestovanie a užiť si dovolenku?

Plánujete tento rok dovolenku, no trápi vás vysoký krvný tlak? Vysoký krvný tlak by vám však nemusel byť prekážkou. Pred cestou a pri jej plánovaní môžete urobiť niečo pre svoje zdravie aj vy a užiť si dovolenku a možno aj uľaviť svojmu vysokému krvnému tlaku.

V článku vám predstavíme niekoľko tipov, ako sa dá zvládnuť a ako sa pripraviť na cestovanie.

Aké hodnoty má zdravý a vysoký krvný tlak?

Krvný tlak pomáha zabezpečovať fungovanie celého krvného a obehového systému.

Krv prúdiaca cez cievy zabezpečuje orgánom výživu a prísun kyslíka. Keďže na tlak vplýva mnoho faktorov (stres, spánok, šport a pod.), v priebehu dňa sa mení.

Normálne hodnoty sú zvyčajne 120/80 mmHg. Za vysoký tlak krvi, zvaný aj hypertenzia sa považuje hodnota 140/90 mmHg alebo vyššia. Srdce je naším najdôležitejším orgánom, a preto riziká vysokého tlaku netreba podceňovať.

Príznaky vysokého krvného tlaku?

Príznaky vysokého krvného tlaku sú zriedka viditeľné, nie naradmo sa mu hovorí aj " Tichý zabijak". To znamená, že s ním môžete žiť bez toho, aby ste o tom vedeli.

Vysoký krvný tlak nadmerne zaťažuje srdce, cievy a ďalšie orgány v tele. Ak sa nelieči, môže viesť k potenciálne život ohrozujúcim stavom, ako je srdcový infarkt, porážka, choroby obličiek a iné. Jediný spôsob, ako zistiť či máte vysoký krvný tlak, je nechať si ho zmerať.

U niektorých ľudí sa môžu prejaviť príznaky, ako napríklad bolesti hlavy, bolesti hrudníka, závraty, nevoľnosť, zhoršené videnie, dýchavičnosť a búšenie srdca.

hypertension-867855-1920_1623046610.jpg

Čo spôsobuje vysoký krvný tlak?

Príčiny vysokého krvného tlaku nie sú vždy jasné, ale existuje niekoľko faktorov, ktoré môžu zvýšiť riziko:

     Fajčenie

     Nedostatočný pohyb

     Nadmerné pitie alkoholu, kávy alebo iných kofeínových nápojov

     Zlá životospráva

     Nezdravá strava (veľa soli, málo zeleniny a ovocia)

     Nedostatok spánku

     Dedičnosť

     Stress

     Ľudia vo veku nad 65 rokov

Ako znížiť alebo stabilizovať vysoký tlak?

Existuje veľa zmien životného štýlu, ktoré môžete urobiť, aby ste si pomohli znížiť krvný tlak:

     Chudnutie

     Denné cvičenie (aspoň 30 minút denne)

     Znížený príjem kofeínu

     Strava s nízkym obsahom sodíka

     Znížená konzumácia alkoholu

     Prestať fajčiť

     Dostatok spánku a odpočinku

     Relax nielen pre telo, ale aj dušu (masáž, relaxačný kúpeľ, saunovanie)

     Meditácia, joga, dychové cvičenia

Môžete cestovať s vysokým krvným tlakom?

Vysoký krvný tlak by vám nemal byť prekážkou pri cestovaní, ale vždy je dobré sa pred plánovaním cesty poradiť so svojím lekárom. Ak je vaša liečba vysokého krvného tlaku dobre kontrolovaná, potom by cestovanie malo byť v poriadku. Samozrejme so správnymi preventívnymi opatreniami.

Obmedzte stres

Cestovanie môže byť niekedy hektické a stresujuce. Okrem emočného nepohodlia, ktoré môžete zažiť, keď sa stretnete s rozsiahlym zoznamom úloh, ktoré vás pred a počas cestovania môžu očakávať, môže vaše telo reagovať na stres zvýšeným krvným tlakom.

Doprajte si dostatok času na naplánovanie cesty a buďte opatrní, aby ste sa dostali na letisko včas, aby ste predišli úzkosti a napätiu. Myslite na to, že nemôžete ovládať každú udalosť. Napríklad fronty na letisku sú mimo vašu kontrolu, rovnako ako davy a bezpečnostné kontroly.

Užívajte lieky

Väčšina liekov na hypertenziu sa musí užívať každý deň. Ak cestujete, nezabudnite si so sebou vziať dostatok liekov, ktoré vydržia po dobu, keď budete preč. Odporúča sa vziať si aj písomnú kópiu predpisu pre prípad, že ak by sa lieky stratili.

Sledujte, čo jete

Ak cestujete lietadlom, dávajte si pozor na to, čo jete a pijete. Väčšina leteckých spoločností ponúka vysoko solené jedlá a alkoholické nápoje, ktoré môžu viesť k prudkému zvýšeniu vášho krvného tlaku. Malo by sa vyhnúť občerstveniu, ako sú lupienky a arašidy, pretože majú vysoký obsah soli a súvisí so zvýšením hladiny krvného tlaku. Namiesto toho si objednajte možnosti s nízkym obsahom sodíka.

Odporúča sa voziť si so sebou vlastné jedlo a občerstvenie, aby ste sa ubezpečili, že dostanete primerane zdravé jedlo. Obmedzte alkohol, rovnako ako kofeín. Nezabudnite piť veľa vody, aby ste zostali hydratovaní.

Tipy na cestovanie s vysokým krvným tlakom

     Pred cestou navštívte svojho lekára a uistite sa, že všetko je v poriadku a vy môžete vycestovať.

     Ak je to možné, vybavte si cestovné poistenie, ktoré pokryje vaše zdravotné ťažkosti.

     Zabaľte si lekárničku do príručnej batožiny, aby ste k nej mali ľahký prístup. Je dobré vziať si so sebou potrebné lieky a aj tlakomer na kontrolu a meranie tlaku aj počas dovolenky. V lekárničke by ste taktiež mali mať aj iné lieky ak by došlo k úrazu alebo inej zdravotnej komplikácii, ako je napríklad nevoľnosť, horúčka, prechladnutie, žalúdočné ťažkosti, alergické ochorenia a podobne.

     Najlepšie je vziať si so sebou vlastné jedlo, ktoré si môžete vziať do lietadla, pretože jedlo v leteckej spoločnosti môže niekedy obsahovať vysoké množstvo soli, ktoré môže zvýšiť hladinu krvného tlaku.

     Ak máte naplánovaný výlet plný adrenalínových aktivít, overte si u svojho lekára, že sa ich môžete zúčastniť.

Veríme, že vám naše rady pomôžu dokonale sa pripraviť na cestu a zvládnuť váš vysoký krvný tlak, ak by sa vyskytli nejaké komplikácie. Prajeme vám krásnu dovolenku.

Autor: DOMINIKA BLCHOVÁ

Foto: Pixabay.com / OrnaW, stevepb

Fotogaléria k článku

PR Servis

Radi umiestnime aj Vaše články, kontaktujte nás

Ďalšie články od autorky PR Servis

Aké sú štýly džínsov?
Boho štýl – poznáte ho?
Skôr než kúpite byt
Očkovanie ako postrach detí? Vyhnite sa strachu z injekcií
Ako si posilniť imunitu? Máme pre vás pár tipov
Geniálna superpotravina? Spirulina a jej preukázané účinky na zdravie
Ako sa správať na ceste, keď ste chodec alebo vodič?
Pančuchy - oživ svoj outfit

Ďalšie články na podobné témy

Tak trochu iná dovolenka
Patogény v lietadle? Nástrahy letnej dopravy
Ako začať cvičiť?
Jesenné tipy na posilnenie imunity
Chcete začať cvičiť? Pridajte sa k týmto ženám!
Fantastický zelený smoothie Dity von Teese
Máte problém s DRUNKOREXIOU?
Ako sa cvičí jóga v Malackách