Výhody rastlinného mlieka a ako si ho pripraviť aj doma?
21. 6. 2021 | PR Servis

Výhody rastlinného mlieka a ako si ho pripraviť aj doma?

Rastlinné mlieko môžete nájsť už skoro všade. Mandľové, kešu, kokosové, ryžové, ľanové či sójové. Nájsť pre seba vhodné rastlinné mlieko nebolo nikdy jednoduchšie ako teraz. Nájdete ho v supermarketoch, ale aj v reštauráciách či v kaviarňach.

Mlieka na rastlinnej báze vám môžu okrem chuti priniesť aj rôzne zdravotné benefity. Tu je niekoľko dôvodov, prečo môžu byť rastlinné mlieka prospešné pre vaše zdravie.

Čo je rastlinné mlieko?

Rastlinné mlieko je bezlaktózovou náhradou známeho kravského/kozieho mlieka. Existuje niekoľko dôvodov, prečo prejsť na túto alternatívu. Tým najčastejším dôvodom je pravdepodobne intolerancia laktózy. Ďalším dôvodom môže byť ich skvelá chuť a nízke množstvo tuku. Rastlinné mlieka sú tiež vhodné pre ľudí, ktorý sa rozhodnú pre vegetariánsky alebo vegánsky životný štýl.

Aké sú výhody a benefity pre rastlinných mliek pre vaše zdravie?

1. Bohaté na vitamíny a minerály

Dosiahnuť dostatok vápniku v rastlinnej strave nie je také ťažké, ako sa môže zdať. Vápnik je dôležitý pre zdravé kosti, zuby, pre udržanie nízkeho krvného tlaku, zníženie napätia, jednoducho pre celkové zdravie nervového systému a pre prevenciu osteoporózy. A aj mlieka na rastlinnej báze ho môžu obsahovať - niektoré menej, niektoré viac, no dokonca makové mlieko môže obsahovať oveľa viac vápnika ako kravské mlieko.

2. Majú nižšiu hladinu cukru

Nesladené rastlinné mlieko zvyčajne neobsahuje žiadny cukor, niektoré obsahujú iba prírodné cukry nachádzajúce sa v orechoch a semenách. V porovnaní s kravským mliekom, ktoré obsahuje asi 13 - 16 gramov iba v jednej šálke, sú rastlinné mlieka oveľa lepšou voľbou. Obsah mliečneho cukru pochádza z cukru známeho ako laktóza, ktorý môže spôsobiť zažívacie ťažkosti, alergie alebo dokonca problémy s hladinou cukru v krvi. Rastlinné mlieka, ktoré majú nižší obsah cukru, vám prirodzene uľahčia hladinu cukru v krvi.

3. Majú spravidla menej kalórií

Možno ste si už všimli, že väčšina rastlinných mliek je mimoriadne nízkokalorická. Iste, môžete si kúpiť aj odtučnené kravské mlieko, ale rastlinné mlieka - dokonca aj tie, ktoré majú vyšší obsah kalórií, ako je kokos, konope, ryža a sójové mlieko - majú stále oveľa nižší obsah kalórií ako kravské mlieko na jednu porciu.

Tip: Ak chcete mať, čo najmenej kalórií, zvoľte nesladené mandľové, ľanové alebo kešu mlieko.

4. Sú ľahšie stráviteľné

Rastlinné mlieka sú zvyčajne veľmi ľahko stráviteľné, čo ich robí dokonalými spoločníkmi vašej stravy, ak hľadáte spôsoby ako optimalizovať trávenie pomocou rastlinnej stravy. Ak máte alergiu na orechy alebo sóju, ryžové mlieko je alternatívou vhodnou pre alergie, ktorú by ste mohli zvážiť. Väčšina ľudí s tráviacimi problémami si všimne, že sa cítia oveľa lepšie, keď sa zbavia mliečnych výrobkov vo svojej strave najmä kvôli obsahu laktózy, ktorú kravské/kozie mlieko obsahuje. Ak je potrebné vaše trávenie zoptimalizovať, zvážte vyradenie kravského mlieka z vášho jedálnička a vyskúšajte radšej rastlinné mlieko.

Príklady:

     Sójové mlieko - keď varíte alebo pečiete, sójové mlieko môže byť náhradou kravského mlieka. Má podobné zloženie, čo sa týka bielkovín a tukov.

     Mandľové mlieko - je to veľmi zdravá náhrada mlieka. Obsahuje veľa vitamínov, horčík, železo, bielkoviny aj vlákninu.

     Kokosové mlieko - je obľúbené najmä pre svoje zdravotné výhody a posilňuje imunitný systém.

     Ryžové mlieko - ma sladšiu chuť a je ideálny na pečenie alebo ku raňajkám. Avšak, neobsahuje toľko vápniku ani bielkovín ako iné rastlinné mlieka.

rastlinne mlieko

5 receptov na výrobu rastlinného mlieka, ktoré si môžete pripraviť doma

Najchutnejšie domáce mlieka, ktoré sú vhodné pre tých, ktorí majú alergiu na mlieko, ale aj pre alergikov na sóju, orechy alebo pšenicu, si môžete jednoducho pripraviť za pár minút už, aj doma.

 orechové mlieko

Tip: Mlieka si môžete osladiť medom, vanilkou, javorovým sirupom, ryžovým sirupom alebo dokonca veľmi nadrobno nakrájanými datľami. Štipka soli takisto môže vyvážiť chuť.

 

Základ

Šálka

Voda

Namočiť vopred (v hodinách)

Poznámky

Slnečnicové semienka

1

3

8-12

 

Ovsené vločky

1

4

0

 

Mandle

1

4

2 v horúcej vode, 8 v chladnej

 

Makadamové orechy

1

3

1-2

 

Sójové bôby

1

3

8-12

Pred prípravou je potrebné ich uvariť. Nesladená sója chutí nepochybne fazuľovo.

Proces pre všetky tieto mlieka je v podstate rovnaký:

  1. Vezmite suchú prísadu, polejte vodou a nechajte vsiaknuť počas určených hodín (v prípade ovseného mlieka tento krok vynechajte).
  2. Potom opláchnite základnú prísadu, vložte do mixéra aj s prísadami (ak si nejaké zvolíte) a s množstvom vody uvedeným v tabuľke vyššie.
  3. V prípade sójových bôbov, tie musia byť aspoň 20 minút povarené až potom ich dajte do mixéra..
  4. Pre všetky ostatné základy môžete priamo všetko rozmixovat’.
  5. Vložte obsah z mixéra do vrecka alebo do sitka a vytlačte z neho všetku tekutinu. Mlieko je hotové, poprípade ho môžete ešte dochutiť podľa vašich preferencií.

Všetky tieto mlieka by mali vydržať v chladničke asi tri dni. Najlepšie je pred pitím ich poriadne pretrepať.

Existuje veľa ďalších rastlinných ingrediencií, z ktorých si môžete vyskúšať vyrobiť svoje vlastné vegánske mlieka: sezamové, ľanové, konopné semienka a lieskové orechy.

Na to, aby ste si mohli vychutnať rôzne príchute a výhody rastlinného mlieka, nemusíte byť vegáni.

Autor: Dominika Blchová

Foto: Unsplash.com, Pexels.com

PR Servis

Radi umiestnime aj Vaše články, kontaktujte nás

Ďalšie články od autora PR Servis

Robel pre dámy
Wobenzym opäť dostupný
Postavte si letný kapsulový šatník s značkou TATUUM - čo by v ňom malo byť?
Jarné osvieženie šatníka so značkou Wojas. Sprievodca pánskou obuvou na novú sezónu
Tieto bobule vás na jar nakopnú!
Perlové šperky: trend, ktorý ovládol tohtoročnú sezónu
Každodenná športová obuv pre aktívneho chlapca – čo by ste mali vedieť pred kúpou?
Zažiarte so značkou Tamaris

Ďalšie články na podobné témy

Od prekyslenia k rovnováhe pomocou troch jednoduchých zásad
Detox podla Mačingovej - ako byť štíhla a zdravá
Úžasný cviklový šalát nielen na chudnutie
Kokosový vs. olivový olej. Ktorý je lepší?
8 najväčších diétnych omylov, ktorým sa treba vyhnúť
3 jesenné polievky, ktoré zahrejú telo a pohladia dušu
5 chrípkových zabijakov
Zabudnite na diéty – stravuje sa intuitívne!