Úvod do sveta emocionálnej inteligencie
28. 8. 2017 | Zuzana

Úvod do sveta emocionálnej inteligencie

Určite poznáte skratku IQ. Inteligenčný kvocient. Aká je hodnota vášho IQ? Môžete si ju ľahko zmerať pomocou testov. Po vyhodnotení sa dozviete, aký ste múdry. Keď povieme, že niekto je intelektuál, znamená to, že je inteligentný.

Čím vyšší je váš intelekt, tým lepšie môžete využiť svoj rozum a logicky myslieť. Logika je myšlienková cesta, ktorá vedie k záverom. Ľudia s nadpriemerným IQ majú často problémy so sociálnou interakciou, pretože ich emocionálna šikovnosť nie je vysoká.

Podľa oficiálnej tabuľky Mensy (medzinárodná organizácia združujúca nadpriemerne inteligentných ľudí s hodnotou IQ nad 130, s cieľom využívať tejto inteligencie v prospech ľudstva) ste tak nejako, priemerne múdry, ak sa hodnota vášho IQ pohybuje medzi 90 až 120.

Ľudia s IQ 89 alebo menej sa dostanú do takzvaného Nedostatočného priemeru. Sú mentálne retardovaní na troch úrovniach: debilita, imbecilita a idiocia. Pričom, byť debilom v tejto skupine, znamená byť na tom inteligenčne najlepšie. Mimochodom slová ako "idiot" či "debil" sa v našej bežnej slovnej zásobe celkom uchytili. Súčasne len tri percentá obyvateľov sú skutočnými debilmi a naozajstnými idiotmi. Títo ľudia jednoducho nemajú potrebné logické schopnosti jesť alebo obliecť sa. Často majú problém s rečou, motorikou, niekedy trpia autizmom.

 pexels-photo-207145_1503907405.jpg

Prečo by nás mala zaujímať emocionálna inteligencia?

Uvedomila som si ako často a hlavne ako automaticky používame slová debil, idiot či imbecil. Uvediem pár príkladov: "Ten šéf, to je ale debil. Na koho zase čakáme? No jasné zas na toho idiota. Pozrite sa na neho, na debila. Ja s takým imbecilom ako si ty nikam nejdem. Stretla som naozaj skvelého muža, no nakoniec sa ukázalo, že je to pekný debil. Takýto hlúpy zákon mohol vymyslieť fakt len idiot. „ Až sa budete nabudúce rozčuľovať, skúste mať na pamäti, že ten debil šéf či idiot sused je prinajmenšom rovnako múdry ako vy, dokonca možno ešte inteligentnejší. Stručne povedané, nie je debil ako debil. A týmto sa konečne dostávame priamo k emocionálnej inteligencii, EQ. Mať priemerné, či nadpriemerné IQ je určite skvelý výsledok, ale mať znalosti o EQ a byť emocionálne inteligentný... Hmmm, to Vás potom nejaký debil len tak ľahko nerozhodí. Predsa emóciami žijeme, idioti nie sme, takže s našou priemernou inteligenciou sme schopní logicky a hravo dospieť k záveru, že byť emocionálne inteligentný je pre spokojný život veľmi dôležité. Schopnosť zvládať svoje emócie, rozumieť im a vedieť sa vcítiť do pocitov iných zlepšuje pochopenie v medziľudských vzťahoch. Okrem iného je to vec, ktorá sa dá naučiť tréningom. Osobne si myslím, že umenie zvládať stresové situácie s úsmevom určite za trošku štúdia stojí.

Emocionálna inteligencia obsahuje päť základných zložiek. Je to schopnosť sebaovládania, to znamená, že do akej miery vieme ovládať vlastné emócie. Ďalej sem patrí sebauvedomenie. Táto oblasť sa zameriava na pochopenie vlastných pocitov. To znamená, že ako dobre vieme čítať svoje emócie a podľa toho potom jednať. Ak sme seba-vedomí, tak to znamení, že rozumieme tomu, prečo sa práve cítime tak, ako sa cítime. Motivácia je tretia zložka spadajúca do oblasti emocionálnej inteligencie. Jedná sa o umenie využitia vlastného pocitu k dosiahnutiu cieľa. Štvrtá oblasť sa týka nadväzovania a udržovania medziľudských vzťahov. Piata zložka je zameraná na empatiu, čiže schopnosť vcítiť sa do pocitov druhých a podľa toho prispôsobiť svoje chovanie.

Ak vás často trápia negatívne emócie, tak odporúčam nájsť si na internete testy EQ. Je ich naozaj veľa. Podľa výsledkov tak môžete hravo zapracovať na oblastiach, v ktorých máte problém, lebo majte na pamäti, že za to, ako sa cítime si zodpovedáme každý sám.

Ilustračné foto: Pexels.com

Ďalšie články od autorky Zuzana

Prenechajme kontrolu mužom a dovoľme si luxus v podobe pravého ženstva
Seriál psychosomatika, keď dušu niečo trápi, tak telo ochorie VII
Aj vy máte túto úžasnú vlastnosť? Vie veľmi jednoducho odhaliť naše talenty
Seriál psychosomatika, keď dušu niečo trápi, tak telo ochorie VI
Ľudia nám vraj nastavujú zrkadlo. Ale čo keď sa v ňom nevidím?
Môže byť človek úplne voľný ako vták? Áno, ale nesmie sa báť svojich temných stránok
Chcete niekomu skutočne pomôcť ? Tak ho prestaňte zachraňovať.
Odborníci na imunológiu to už dávno vedia, naučte sa odpúšťať aj vy.

Ďalšie články na podobné témy

Ku šťastiu stačí málo. Na začiatok je dobré naučiť sa prevziať zodpovednosť za naplnenie vlastných potrieb
3 účinné cvičenia na podporu duševného rastu
Je pre vás rozhodovanie problém? Vyriešte ho pomocou troch slov
Ak Vám nefungujú afirmácie, tak jednoducho skúste aformovať
Otázky, ktoré posunú váš vzťah ďalej
Prijímate sa v komunikácii aj so svojimi negatívnymi pocitmi, či ich iba ticho tolerujete?
Doprajte si kvalitný spánok a zapamätáte si viac!
Nové "ja" v roku 2018. Ako zmeniť svoj život k lepšiemu!

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.